Familie

Hej Børnebrevkassen

Der er den her pige i min klasse som hedder A, og hun har det virkelig skidt der hjemme, hendes mor siger alle mulige onde ting om at hun er dum og umoden, og hun lader hende ikke gå til ridning som er hendes største drøn, fordi hun ikke mener at A er klar. Hun vil virkelig gerne tage en lang uddannelse og blive sådan noget dyrenes-beskyttelses ting, men hendes mor bliver ved med at sige at det kan hun ikke finde ud af.

Hendes forældre er skilt fordi hendes far har været alkoholiker og hun ser ham hver anden weekend, og han bor i København. Han aftaler alt muligt med hende og så aflyser han i sidste øje blik. Hun fortæller at hver gang hun siger at hun er ked af det til sin far, så enten nægter han at gøre noget ved det, eller også så skændes de helt vildt om hvem der skal have hende, mens hun lytter.

Og så er drengene fra min klasse oven i købet ret strenge ved hende, de siger alt muligt om at hun er irriterende og at hun er en pivskid, og hun bryder sammen ved det mindste. Jeg kan snart ikke klare det mere, hver gang at drengene mobber hende så siger jeg at de skal lade vær men jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre,

jeg har sagt at hun altid kan komme hjem til mig at sove hvis hun har brug for at komme væk, men hun er bange for havd hendes mor siger til det, jeg græder næsten hver gang jeg tænker på det, og jeg vil virkelig gerne hjælpe, for jeg føler at jeg er den eneste der vil tage mig af hende…. Please hjælp

Hilsen Anonym.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ”anonym”.

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om din veninde. Jeg må starte med at sige, at du er virkelig et stort menneske med et godt hjerte… Tænk at bruge så meget energi på at tænke på din venindes ve og vel og oven i købet skrive og bede om hjælp, det er der ikke mange, der gør. Stor respekt til dig.

Når jeg læser din fortælling om din venindes liv, tænker jeg, at hun har det rigtig svært. Hun er rigtig heldig, at hun sådan en som dig i sit liv, for det lyder som om, at hun ikke har ret mange andre…

Selvom du er en stor støtte for hende, så tænker jeg, det er vigtigt, at hun får fortalt til en voksen, hvordan hun har det… Måske kunne hendes klasselærer komme ind over her? Det lyder som om, at der også er brug for, at der bliver gjort noget i skoletiden…?

Det lyder på dit brev heller ikke som om, at din veninde har et særlig godt forhold til sine forældre… Måske kunne hun tilbringe mere tid sammen med dig hjemme hos dig, hvis I snakker med hendes mor… Du skriver ikke noget om dit forhold til dine forældre, men måske kunne din mor være en støtte her… Måske kunne hun snakke med din venindes mor..?

Husk, at du også kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en sød rådgiver - måske var det en ide at foreslå din veninde at prøve at ringe ind? Måske kunne du være der sammen med hende og støtte hende, hvis hun har lyst til at prøve det..?

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.