Familie

Hej børnebrevkasse

jeg har et problem det er at min familie skændes meget og mine søskende siger at jeg ikke tager noget ansvar.

jeg har ikke lyst til at bo her hjemme for her er ikke rart at være jeg ville gerne flytte men jeg ved at det kan jeg ikke

jeg har ikke sagt til mine forældre at jeg ikke har lyst til at være her for jeg er bange for at de bliver sure jeg ville ønske at mine forældre viste det men jeg tøre ikke at sige til dem at jeg ikke ville bo her hjemme

jeg ville altid ønske at jeg på en måde kunne vise ansvar men har prøvet meget og kan ikke holde det ud at de hele tiden siger at jeg ikke tager ansvar for jeg prøver hele tiden

jeg elsker dem meget men de er ikke sjove at være sammen med det ikke særlig sjovt

Håber i kan hjælpe mig

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år
Det lyder som om du er rigtig meget i klemme i din familie. Dine søskende bebrejder dig, at du ikke tager nok ansvar, og dine forældre skændes så meget, at du ikke har lyst til at være derhjemme.
Det er ikke spor rart.
Du skriver, at du ville ønske, at dine forældre vidste, hvordan du har det, men du er bange for, at de bliver sure, hvis du fortæller det.
Jeg synes, det ville være en rigtig god idé, hvis dine forældre fik lidt at vide om, hvor svært du har det. Måske har de slet ikke lagt mærke til det? Måske går de og tror, at du har det godt?
Sommetider er de voksne så optagede af deres eget liv, at de ikke rigtigt får lagt mærke til, hvordan børnene har det. Og så er børnene altså nødt til at sige det, hvis de gerne vil have det bedre.
Jeg ved godt, at det kan være svært, men måske kender du nogen, der kan hjælpe dig med at snakke med din mor og din far. Mon der er en i familien, du kan betro dig til? Eller din klasselærer? Eller en helt anden, som kender dig og din familie godt?
Hvis du ikke kender nogen, kan du i stedet skrive et brev til din mor og far, hvor du fortæller dem, hvordan du har det i familien. Sommetider kan det hjælpe meget at få talt om tingene, og sommetider viser det sig, at det ikke var så svært, som man troede.
Du skriver, at du synes, det er svært at tage ansvar. Jeg tænker, at det nok er fordi, du trives så dårligt i familien, at du faktisk slet ikke har lyst til at være der. Så har man jo heller ikke lyst til at tage ansvar. Måske ved du ikke hvad de mener med at tage ansvar, og hvad du skal tage ansvar for? Vil det være muligt at spørge dem om det, og bede dem om at forklare dig det, på en god måde? Det kan også være, at de forventer alt for meget af dig. Det er altså vigtigt, at de ikke kræver så meget af dig, og glemmer, at du er 10 år.
Så hvis nu du får snakket med din mor og far om, hvor svært du synes det er, at de skændes meget, så kan det godt være, at det også bliver nemmere for dig at tage ansvar.
Du skal vide, at du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil snakke mere med en rådgiver om dine problemer i familien. Hvis man har det meget dårligt i sin familie, så kan det være en idé at tale med en voksen om det, måske en rådgiver på BørneTelefonen. Det kan være at man kan snakke om, der er et andet sted man kan bo, måske hos sine bedsteforældre i et stykke tid, eller i lang tid eller i en plejefamilie. Det kan vi også tale med dig om i telefonen.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.