Brev
Familie
Hej BB.
Min mor og far er skilt og nu skal min far giftes igen. Hele min familie tar på ferie samme dag og min mor siger at jeg skal vælge mellem bryllupet elller ferien. Hun har ikke engang lyst til og blive hjemme fra ferien sammen med mig så jeg kan ta med til bryllupet..
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 14 år”.
Mange tak for dit brev. Hvor er det et svært dilemma du er havnet i – flot at du skriver til os på BørneBrevkassen.
Det er en rigtig svær situation du står i… På den ene side er der en ferie med hele din familie, og på den anden side, er der din fars bryllup… Når jeg læser dit brev, lyder det som om du har bestemt, at du gerne vil med til brylluppet…?
Jeg tænker, at i den her situation, hvor de voksne ikke ser situationen fra din side, er du nødt til at prioritere dig selv… Vælg det, du har det bedst med… Hvad er vigtigst for dig at være en del af…? Hvad vil du fortryde senere, hvis du ikke var med til…? Hvad føles rigtigst nede i maven…?
Det kan være rigtig svært, for du vil selvfølgelig gerne holde ferie med hele din familie og din mor, men du vil selvfølgelig også gerne være en del af din fars bryllup… Har du prøvet at tale med dine forældre om det her? Eller måske endnu bedre få nogle andre i din familie til at tale med din mor? Det er svært at flytte et bryllup, men en ferie kan for det meste rykkes en uge eller to…
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111 eller BørneChatten, hvor der sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.