Brev
Familie
Kære bt
Mine forældre har altid været skilt (så længe jeg kan huske ihvertfald) og det har også gået rigtig fint.
Intil omkring starten af 2019 hvor de begyndte at blive rigtig sure på hinanden. Vi er hos min far hver anden weekend og han vil have os mere. Min storesøster og min far begynder og skændes meget her om små ting. Vi kommer op til familieretshuset hvor de skal finde ud af hvem vi skal være hos hvor længe. Jeg vil gerne være 7 7 eller 9 5 for jeg elsker begge mine forældre lige meget og savner dem også tit men min mor er lidt tættere på skolen end min far. Jeg endte med at komme hjem til min far 9 5 og mine søskende kommer stadig hver anden weekend.
Igår kom der et skænderi mellem min storesøster og far om noget fuldstændigt latterligt. Og til sidst efter at have siddet og hørt på det gad jeg ikke mere og gik op på mit værelse. Mig og min storesøster har aldrig haft det bedste forhold til hinanden.
Vi skriver ikke sammen, vi taler sjældent sammen og vi er tit sure på hinanden. Men igår skrev hun til mig ” jeg håber ikke du blev alt for påvirket af det her lort. Men jeg synes bare ikke at det var okay af far efter du var gået han snakkede om at han havde vundet over mor fordi han havde fået dig i længere tid” Det syntes jeg ihvertfald heller ikke var okay. Men jeg vil ikke snakke med ham om det for han vil bare mene at min storesøster lyver og så får hun problemer. Og hvis jeg siger det til min mor skriver hun det til familieretshuset og jeg kommer ikke til at være hos min far længere tid.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg syntes ikke det var ok af min far.
Desuden har min storesøster både inden for det seneste år fået konstateret svær depression og adhd. Hvor hun jo også har det svært og går og kæmper med ting. Og skænderiet igår var 100% hende som gjorde det rigtige men det ville min far og papmor bare ikke forstå at de havde forkert.
HVAD SKAL JEG GØRE?!!!
Kærlig hilsen en på 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er det sejt, at du har skrevet herind. Det må have krævet mod af dig. Det lyder som om, at du har nogen bekymringer om, hvordan det hele skal gå, når du er derhjemme. Det kan jeg godt forstå gør dig bekymret. Jeg vil med mit brev prøve at hjælpe dig lidt med dine bekymringer.
Det lyder for mig som om, at du føler dig lidt låst i mellem din mor, far og søster. Det kan være svært at vide, hvad der er det rigtige gøre. Måske er det også fordi, det er svært at gøre alle glade. Kan du genkende det?
Jeg kommer til at tænke på, at du tager en masse store opgaver på dig. Det er meget tideligt, at du som 12årig at sørger for, at din søster, mor og far ikke bliver uvenner. Det er på den ene side rigtig sejt, men jeg kommer også til at tænke på, at det er en rigtig stor, svær og uoverskuelig opgave.
Ved du godt, at det er din ret, at du har det trygt og godt, når du er hjemme. Det betyder også, at det er dine forældres pligt, at du har det godt, når du er derhjemme. Hvis dine forældre har svært ved at klare den opgave, har i ret til at få hjælp. Hvis du er i tvivl om, hvad det helt konkret betyder, så kan du google “Anonym rådgivning + ‘din kommunes navn'”. Ved at ringe til dem, kan din kommune hjælpe dig med, hvad der er det rigtige at gøre.
Jeg forstår godt, at du ikke ønsker at involvere familieretshuset igen. På den anden side, er det familieretshusets opgave at sørger for at hjælpe jer som familie, hvis det er svært. Derfor kan det være en god idé at tale med nogle professionelle om, hvad dine muligheder er. Giver det mening for dig?
Det kan også være, at du føler, at det er en stor mundfuld selv at ringe. Det kan jeg rigtig godt forstå. Du skriver også, at du ikke ønsker at tale med din far eller din mor. Jeg kommer til at tænke på, om du har et andet familiemedlem, som du kan tale med om dine tanker og følelser? Det er altid en rigtig god idé at tale med andre om, hvad man går rundt med. Det kan føles lidt som om, at ens rygsæk bliver mindre tung at gå rundt med. Giver det mening for dig?
Du skriver også, at du ikke snakker så meget med din søster fordi, jeres forhold aldrig har været så godt. Jeg kommer til at tænke på, at det måske er en god mulighed for at snakke mere med din søster? Måske kan i på den måde begynde at tale mere om det, som er svært derhjemme. Hvad tænker du om det?
Det er vigtigt at huske på, at du stadig er et barn. Det er ikke dit ansvar at sørge for, at du og din søster har det godt derhjemme. Det er dine forældres ansvar, og hvis de ikke kan klare den opgave, så har i ret til at få hjælp. Giver det mening for dig?
Jeg håber meget, at mit brev kan hjælpe dig lidt videre. Jeg synes du skriver rigtig flot og formulere dig rigtig flot. Måske kan du bruge den evne til at tage det næste skridt?
Husk at du også altid kan ringe til os på telefonnummeret 116111. Vi vil altid gerne tale med dig og dine udfordringer.
Kærligste hilsner
BørneTelefonen