Brev
Familie
Kære brevkasse.
Jeg er en 15-årig pige.
Mine forældre er skilt men gode venner. Jeg HADER inderligt mine forældre. De har taget alt jeg holder af fra mig! Jg tilgiver dem ALDRIG! Her er nogle eksempler:
– De gav min hund væk(som jeg har haft siden han blev født(6 år))
– De efterlod mig alene hjemme på min 14 års fødselsdag(de var 116 km fra mig) (ikke en nødvendighed)
– De støttede mig ikke da jeg brækkede mit ben (jeg skulle opereres me to søm)
– De ser mig ikke så tit, da de ejer en restaurant
Jeg kunne blive ved. De kender mig ikke 100%. De er ingenting for mig. Jeg ville dybt inderst inde ønske at jeg var adopteret!
Min far er ALTID sur. Og skæller mig ud for bare den mindste ting. Hvis jeg havde glemt at vaske én tallerken.
Hvis min mor håner af mig pga et eller andet, og eg så siger at det gør ondt når hun håner, så råber hun af mig og siger at jeg ikke skal hidser mig op. (Skal siges at jeg ikke råber eller hæver stemmen på nogen måde).
Jeg har overvejet at løbe hjemmefra ca. 7 gange, siden vi flyttede. Jeg vil gerne have hjælp. En skulder at græde over. En psykolog at snakke med. En ven at støtte mig op ad. En hånd at holde. Frihed, glæde og hjælp.
Jeg er ensom og bange. Jeg ville hellere være hjemløs end at være hos mine “forældre”.
Jeg har brug for hjælp og råd.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er rigtig ked af at bo derhjemme, fordi du ikke føler, at dine forældre er der for dig.
Ud fra de ting du fortæller, kan jeg godt forstå, at du er rigtig sur, ked af det og skuffet over dine forældre, det må bestemt ikke være rart at have det, som du har det.
Jeg tænker, om du har snakket med nogen omkring det, du oplever…? Måske det kan være en god idé at snakke med en, som dine forældre også kender, måske din bedstemor eller hvis din mor har en god veninde. Jeg tænker nemlig, at det vil være godt, hvis nogen fortæller dine forældre om, hvordan du har det, men jeg ved også, at det kan være rigtig svært, og så er det måske meget rart at få lidt hjælp.
Jeg ved også, at der er rigtig mange, som synes det er svært at skulle fortælle om de ting, som gør dem kede af det, så måske det kunne være en hjælp at skrive et brev med de ting, som du nævner i brevet til os, og hvor du fortæller, hvad det får dig til at føle. Langt de fleste forældre vil heldigvis gerne deres børn, så måske er det slet ikke sikkert, at dine forældre ved, hvor såret du bliver over de ting, de har gjort, og at de aldrig har tid til dig. Hvad tænker du om det…?
Jeg kan godt forstå, at du føler dig ensom og bange, og at du gerne vil have nogen at støtte dig op af, som bare lytter til dig. Har du måske en god veninde, som du kan bruge, eller måske din klasselærer eller sundhedsplejersken på din skole kan hjælpe dig til at finde en og snakke med. Nogle gange kan det nemlig være rigtig rart at komme ud med alle de tanker og følelser, man går med.
Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere. Der er åbent fra 11 til 23 på alle hverdage og fra 11 til 19 i weekenden, og rådgiverne er rigtig gode til at snakke med børn og unge og bare lytte, hvis der er brug for det. Vi har også mulighed for at hjælpe dig mere konkret med at få en psykolog eller en snak med en sagsbehandler i kommunen, hvis du gerne vil have det. Så jeg håber, du vil overveje at ringe eller sms'e eller måske logge på chatten og skrive direkte med en rådgiver.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.