Brev
Familie
Hej. Hjemme ved mig er der her på det sidste begyndt at være en dårlig og trist stemning. Min mor er ked af det, og min søster er også ked af det, og så bliver jeg jo også ked af det, og min far ved jeg ikke helt. Jeg er bare lidt bange for at min familie er ved at blive dårlig. Grunden ril det er at her for noget tid siden fik mig og min søster noget af vide af vores forældre som har påvirket stemningen rigtig meget. Det er en stor ting men jeg bliver tit mega mega ked af det efter skole på grund af stemningen.
Jeg håber at i vil hjælpe mig.
Hilsen pige på 12 år.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige 12 år
Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Det må virkelig ikke være rart at komme hjem fra skole og så mærke en dårlig og trist stemning.
Når du skriver, at det er stemningen, der er dårlig og trist, så kommer jeg til at tænke på, at det er noget, som du mærker, men som I ikke taler sammen om. Er det rigtig forstået? Det kan være rigtig slemt, for så man du med sine følelser og tanker helt alene. Måske har du en masse spørgsmål om det, der er sket, som du ikke får svar på? Måske prøver du at skjule, at du er ked af det, for ikke at gøre din mor eller din søster endnu mere kede af det?
Du skriver, at det er en stor ting, som du og din søster har fået at vide af jeres forældre.
Jeg ved det jo ikke, men jeg får en fornemmelse af, at du heller ikke har fortalt det til andre.
Har du mon en sød ven i skolen, som du kan snakke med? Det kan hjælpe at dele det med andre, så du ikke går og bærer på det helt alene.
Jeg tænker også, at det ville være rigtig godt for dig, hvis du kunne finde en voksen at tale med. Er der en i din familie, som kunne være god at snakke med? Eller måske kunne du tale med en voksen i skolen?
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Men det er nemmere for os, hvis vi ved lidt mere. Ville du have mod på at chatte eller ringe til BørneTelefonen? Det kan du gøre på 116111. Du er helt anonym, hvis du gerne vil være det, og det kan ikke ses på din telefon. Når du chatter eller ringer, kommer du til at skrive eller tale med en voksen, som er rigtig god til tale med børn om alle mulige slags problemer. Så kan du fortælle lidt mere, og sammen kan I finde på flere idéer til, hvordan du kan få hjælp.
Hvis du ikke er helt parat til at tale med andre om det endnu, kan det måske hjælpe dig at læse andre børn og unges breve til Brevkassen. Måske nogle af brevene handler om det samme, som gør stemningen dårlig og trist hjemme ved dig.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive igen. Vi er her altid for at hjælpe.
Jeg synes at det er sejt, at du har skrevet til brevkassen. Så har du taget et vigtigt skridt til at få hjælp, og det fortjener du! Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig med nogle gode ideer til, hvad det næste skridt kunne være.
Mange kærlige tanker fra brevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.