Familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er godt, du skriver herind og fortæller, hvordan du har det. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, du er en meget følsom og blød pige, der i mine øjne absolut ikke virker specielt opmærksomhedskrævende eller noget i den retning.

Jeg tænker på, om du kan fortælle din storebror, hvordan du har det, når han giver dig de nedgørende kommentarer? Det kan være, han så fortæller, han ikke mener det, men det ændrer ikke ved, hvordan du har det, med det han siger. Du er lige nu i en alder, hvor man ofte er følsom og let kan blive ked af det, - måske næsten uden du synes, der er en grund til det.

Måske er det også det din mor kan mærke på dig? At I det ene øjeblik har det sjovt sammen for så det næste at være vrede på hinanden. Jeg spekulerer på, om hun mon har opdaget, at du faktisk bliver ked af det, når hun ind imellem gør grin med dig?

Jeg tænker på, om du kan tale med hende om, hvordan du har det med dine følelser. Kan du mon fortælle, hvordan du græder og bliver såret over bemærkningerne. Eller måske er det din far, du lettere kan tale med, var det en mulighed?
Det kunne fx være en mulighed at vise dem dit gode brev herind til, så kunne I snakke om, hvordan du har det ud fra brevet...

Der er rigtig mange, der kender til det at sige en masse, de ikke mener ærligt, når de er sammen med deres venner. Mange spiller mere seje, fjollede eller rå, når de er sammen med mange venner. De er andreledes, når de ikke er sammen med så mange andre unge på samme tid. Måske har både du og din bror det lidt på samme måde? Det er svært bare at være sig selv.

Jeg tænker, du måske kan prøve at se på, om nogle af dine venner kan virke anderledes af og til. Er det nogen du kan tale med om, hvordan det er, nogle gange at sige noget andet, end det man mener indeni?
Kunne det være noget, at tale med en lærer om. Det kan være din lærer kunne tage emnet op generelt i klassen, som et fælles debatemne?

Du er også velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en rådgiver om hvordan du har det.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.