Famile problemer:(

Hej, jeg er eb pige på 15 år som altid har haft et fantastisk forhold med mine forældre, jeg har også brugt ekstremt meget tid med dem, da jeg er enebarn.
Men tiden har skriftet og her på det sidste har jeg haft det svært med den. Det er lidt som om det er akavet i mellem os, og sådan byrde det jo slet ikke være.

Det er også lidt som om at de ikke forstår og vil forstå hvad jeg siger når jeg prøver at fortælle hvordan jeg har det.
Jeg ved godt at det et normalt at have nogle familie problemer, men det er ved at være slemt.

Kh en 15 årig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige pige.

Tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt du rækker ud til nogen, når der er noget i dit liv som bekymrer dig, og som du ikke syntes fungerer.

Du skriver, at dit tidliger så gode forhold til dine forældre, er blevet svært. At det er blevet lidt som om det er akavet mellem jer. Du fortæller også, at de ikke forstår – eller vil forstå – hvad du siger, når du fortæller dem hvordan du har det.

Allerførst vil jeg sige, at jeg tænker på at du er heldig at have haft en barndom, hvor du har haft et fantastisk forhold til dine forældre. Jeg tror at det måske kan være værdifuldt at tænke på, når man som teenager syntes at ens forældre er anstrengende og ikke fatter hvad man prøver at sige til dem. Jeg vil også sige til dig, at det er en virkelig vigtig kompetence du har, når du vælger at række ud til nogen, for at få råd og vejledning. Seje dig!

Jeg tænker på hvad det er du prøver at fortælle dine forældre, som de ikke kan forstå.

Måske prøver du at tale med dem om fester? Om kærester? Om at gå ud om aftenen? Jeg kan jo kun gætte, og det er muligt jeg rammer helt skævt.

Men jeg ved, at når man er 15 år, så er man måske ved at danne sig en selvstændig mening om tingene her i livet. Og det er ofte også i den alder, at man begynder at løsrive sig fra sine forældre.

For de allerfleste sker det ikke uden at man kommer lidt på kant af hinanden. Jeg kan godt læse, at det ved du udmærket godt. Du skriver jo netop, at du godt ved, at det er normalt at have nogle familie problemer.

Du skriver så også, at det er ved at være slemt. Det gør, at jeg bliver ret nysgerrig på hvad det er dine forældre ikke forstår. Jeg tænker, at en ung pige som dig, ikke skal gå rundt og føle at forholdet til hendes forældre er akavet.

Måske kunne en vej gennem denne svære tid, være at du viste dine forældre denne brevudveksling du har med BørneTelefonen? Jeg tænker, at når jeres forhold tidliger har været rigtig godt, så kan det blive det igen. Måske er dine forældre lidt langsomme til at forstå at du ikke er en lille pige mere, men godt på vej til at blive en ung kvinde? Måske har de svært ved at forholde sig til, at der lige om lidt er tre voksne mennesker i jeres familie?

En anden mulighed er at finde en anden voksen at tale med. En som du har tillid til, og som du tænker kan forstå hvad det er du oplever. Måske en tante, en onkel eller en venindens mor.

Hvis du bruger den kompetence du brugte da du rakte ud til BørneTelefonen, så tror jeg at du vil finde en vej, sådan at du og dine forælder finder en god forbindelse igen. Jeg håber du vil tænke over en voksen du kan hente støtte hos.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.