Falske rygter

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Jeg kan godt forstå, at det er rigtig ubehageligt for dig, at din papmors datter spreder falske rygter omkring dig.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du lyder som en rigtig forstående og omsorgsfuld dreng, der godt kan sætte dig i hendes sted, og har forståelse for, at hun har det svært. Det er vigtigt at huske på, at mennesker der forsøger at gøre os ondt, ofte selv har det dårligt. De fleste gange handler den skade, de forsøger at forvolde os, ikke engang om os, men om dem selv. Din papmors datter forsøger måske at ’vinde’ din papmors og fars kærlighed ved at sætte dig i et dårligt lys, i håb om, at hun selv kan komme til at stå i et bedre lys. Måske føler hun sig ikke elsket af dem, og ved ikke, hvad hun ellers skal gøre? Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at det går dig på, at hun gør det, og det skal også stoppes. Du skal jo ikke gå og forsvare dig selv overfor dine forældre hele tiden, og ’aflive’ rygter, som ikke passer.

Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at snakke med din far om det på tomandshånd. Jeg synes det er vigtigt, at I får snakket om, hvordan de rygter hun spreder, påvirker dig, og at det går dig på, at din papmor ikke tror på dig. Din far har måske nogle idéer til, hvad I kan gøre. Måske kan han tage en snak med din papmor om de falske rygter, så hun ikke har mistillid til dig? Han kan måske også snakke med hende om, hvordan de får hjulpet hendes datter med de problemer, hun har. Måske har hun brug for at tale med en psykolog eller terapeut om det? I den situation du er i, tror jeg det er vigtigt, at du har en stærk fortrolighed med din far, så I aldrig tvivler på, hvor I har hinanden, og så I ved, at I er ærlige overfor hinanden – også så din far kan spørge dig om et rygte er sandt eller falsk. Hvis I er det, tror jeg, din far vil kunne hjælpe med at få din papmor til at tro på, at rygterne om dig er falske. Det kan også være, at I alle fire kan sætte jer ned og snakke om de falske rygter hun spreder. Du kan måske fortælle, at det er rigtig ubehageligt for dig, og så kan I måske få en snak om, hvordan I kan få det rart sammen i jeres familie, så der er plads til alle. Hvis det er svært at få det til at lykkes, er det måske en familierådgiver der er brug for - i alle kommuner skal der være mulighed for gratis rådgivning til familier. Måske kan du snakke med din far om det, og finde ud af, om det vil være en ide for jeres familie.

I kunne også aftale, at lave noget hyggeligt alle fire en dag. Nogen gange, kan man få et bedre forhold i en familie, hvis man deler nogle gode oplevelser, og laver noget rart sammen. I kunne måske tage på en tur, eller finde på noget derhjemme, som I alle sammen kan være med til – spille et sjovt spil eller bage boller. På den måde kan der komme fokus på noget andet end de falske rygter, og dig og din papmors datter, kan måske lære nogle andre sider af hinanden at kende, og finde noget, I kan være fælles om. Hvis I har det, vil hun måske stoppe med at sprede falske rygter om dig, og måske begynde at se dig som en ’medspiller’, som det er rart at være sammen med, i stedet for en modspiller, som hun skal konkurrere mod om jeres forældres kærlighed. Hvordan synes du, det lyder?

Jeg håber, du får snakket med din far om det og får vendt nogle af de ting jeg har forslået - eller måske kommer du og din far på andre ting, som kan hjælpe jer?

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.