Får det dråligt

Hej jeg er en dreng på 14 år.

Jeg plejede at være rigtig meget sammen med venner og bliver også hele tiden inviteret til fester og at være sammen, men jeg får det bare dårligt når jeg tager ud hjemmefra hos min far.

Mine forældre er skilt, og hos min mor må jeg ikke så meget, men min far giver mig lov til meget.

Da det tit om aftenen jeg bliver spurgt at jeg skal være sammen med folk, så får jeg det bare dårligt når jeg tager ud. Jeg føler virkelig ondt af min da han er alene, og selvom min far har mange venner og har nogen “veninder” (Det er nok flirts haha), og er tit sammen med sin familie, får jeg det stadig dårligt, det føles som om jeg efterlader ham.

Der var en stor periode hvor jeg hele tiden var sammen med folk og sov tit hos folk hvor jeg nærmest aldrig var hjemme, og der fik jeg det ikke dårligt, men nu har jeg vær gang jeg gør det.

Og har ikke engang været til en fest eller noget hele sommerferien, fordi jeg får så ondt af ham, men har sovet hos nogen.

Og nu sidder jeg bare derhjemme og gamer og keder mig og får det dårligt af at jeg gamer

Så vil bare virkelig vide om jeg skulle bare tage ud fordi jeg får lov, og har det sjovere sådan, eller jeg skal have ondt af min far

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årig dreng.

Du lyder som en rigtig sød fyr, der tænker over sine handlinger, og hvad det gør ved andre mennesker. Hvor er du omsorgsfuld overfor din far.

Det er helt almindeligt som skilsmissebarn/ung at tænke meget på sine forældre, og at man helst ikke vil såre dem. Men forældre skal passe på sig selv. Det kan de fleste forældre heldigvis også og vil derfor helst have, at deres børn lever livet, som de plejer.

Jeg læser ud af dit brev, at din far er omgivet af mennesker i andre sammenhænge, og at han har givet dig sin tilladelse til at være ude med vennerne. Det er fint, at være betænksom, men du skal også leve dit liv og være sammen med dine venner - det er en vigtig del af det at være ung.

De fleste teenagere er sjældent hjemme, og mon ikke din far godt ved det, og derfor har givet dig tilladelse til, at være ude? Det kunne jeg forestille mig.

Hvis du har mod på det, kan du jo fortællle din far om dine tanker og følelser - så får I mulighed for at tale om det, og måske vil det berolige dig at høre direkte fra din far, at han er ok med det. De fleste forældre vil gerne vide, hvad deres børn tænker og føler, så jeg tror, I vil kunne få en god snak.

Hvis du tænker, der er svært at tale med ham direkte, så overvej at skrive en SMS til ham, næste gang du bliver inviteret ud. Du kunne fx skrive hej far, jeg er inviteret hen til X, og det vil jeg rigtig gerne, Men jeg kommer til at tænke på, om det er ok for dig at sidde alene. Det tænker jeg nemlig tit på - og lader derfor nogle gange være med at gå ud. Og det er jeg lidt ked af.

Derudover synes jeg, du skal tale med nogle andre voksne om det - hvis du stadig føler det er svært. Det kunne fx være din lærer eller en god vens mor eller far. Og tal også med dine venner - der er sikkert flere af dem, der har skilte forældre. Så mon ikke de kan genkende, hvordan du har det..

De bedste tanker fra BørneTelefon

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.