Et kæmpe stort hul i hjerter..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Det er en meget sørgelig historie, du fortæller om din mors død. Det lyder som et meget voldsomt sygdomforløb hun har haft, hvor det kan føles, som om hun er blevet revet væk fra jer. Der har ikke været tid til at tænke over  tingene undervejs, for det hele er sket pludseligt og meget dramatisk. Det er klart, at det er svært for dig at snakke om. Din beskrivelse er dog let at læse, så du behøver ikke at undskylde noget som helst.

Det er cirka et halvt år siden I mistede hende nu, og din sorg føles stor og ubærlig. Det kan jeg virkelig godt forstå!

Jeg bliver dog  lidt glad og rørt, når du skriver, at I var en lykkelig familie, og din mor var en fantastisk kvinde, som du altid vil elske. Så tænker jeg, at din mor har givet dig en masse kærlighed, som du kan bære med dig videre i dit liv. Den vil du kunne trække frem og varme dig ved hele resten af dit liv.

Lige nu skal både du selv og din far have hjælp til at bearbejde jeres sorg. I kan ikke klare det alene, og du kan slet ikke klare at skulle bære din egen sorg og samtidig hjælpe din far. Du skriver ingenting om, at der er mennesker omkring jer, som snakker med jer og hjælper jer? Hvis I har familie eller venner, så bed dem om hjælp. Snak med dem om dig selv og om din far og fortæl dem, hvor forfærdeligt I har det. Hvis det er for svært at  snakke med dem, der er helt tæt på dig, må du bede andre om hjælp. Det kan være din lærer i skolen, din læge eller en anden voksen, som du har tillid til. Det er SÅ vigtigt, at I ikke graver jer ned i sorgen, men får snakket med andre om det.

Og I er IKKE alene. Der findes sorggrupper rundt omkring, som man kan komme med i. Her er man sammen med andre, som står i en situation, der ligner din. Og det hjælper at snakke med andre om, hvad de fx gør, når de får de følelser som du skriver, at du har.

Men du skal have hjælp til at komme i gang, og her vil jeg foreslå dig, at du ringer til Børnetelefonen på 116 111 og snakker med en rådgiver om, hvordan du har det. Jeg har også et par links til andre rådgivninger, som jeg syne du skal prøve.

Jeg tænker, at den hjemmeside, der hedder Børn unge og sorg www.bornungesorg.dk   vil være rigtig god for dig at kigger mere på. Her kan du læse om andre unge, som har mistet og du kan også ringe ind og snakke med nogen af de unge. De vil kunne give dig nogle gode råd til, hvordan du kan arbejde med din sorg.

Det er i hvert fald stærkt at du skriver ind og fortæller om, hvordan dit liv har været og hvor hårdt det er at være i nu. Der er brug for hjælp, så I ikke falder fra hinanden - du og din far. Jeg håber du rækker ud igen og taler med andre omkring det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.