Brev
Et hårdt liv :(
Hej.
Jeg er en pige på omtrendt tretten år, og syntes livet er svært – jeg skriver både for at fortælle min historie – samt et råb om hjælp.
Det hele startede da jeg skiftede skole – jeg endte på en stor folkeskole… Og gik der i ca. Et år. Det første halve år var fantastisk! Jeg var glad populær venner med de fleste – men der var self jalousi indblandet . Én pige blev jaloux og fik folk til at syntes dårligt om mig. Jeg hørte rygter og alt muligt. – men det var først i slutningen af året at det gik op for mig – at det ‘pigen’ havde gang i var en form for mental mobning. Det tog rigtig rigtig hårdt på mig at hun kunne være så uskyldig…. Jeg droppede ud af skolen og blev hjemme i ca. To måneder. Kort tid efter bliver min far skilt med sin kæreste som jeg har kendt siden jeg var fire år – hun er ligesom en mor for mig. Jeg blev rigtig ked af det 🙁 han valgte hende frem for en anden kvinde der var over 16 år yngre end ham selv. Kort tid efter blev hun gravid – og fødslen er sat til marts … Så der der ikke så lang tid til. Hun er rigtig sød – men det hele har bare lagt sår- især det med mig ‘ex’ bonus mor. Min far blev indlagt med en depression kort tid efter min ‘nye’ bonus mor blev gravid. Han var fraværende og jeg så ham ikke i lang tid. Det påvirkede meget min mor mine brødre og bekendte.” Jeg bor fast hos min mor i øjeblikket” hjemme hos min mor var der rodet vi var alle stresset. Jeg har tre brødre en på 19 år som bor hjemme og ikke laver andet end at side og spille computer. End anden på femten som lige for knap en uge siden fik fem pletter på sin straffeattest, plus en bøde på ca 7.000 kr. Den mindste fylder snart fire – han er søn til min mor og min bonus far. Min mor har en sygdom – hun er depressiv og vil aldrig komme helt af med det – en personligheds forstyrrelse kalder lægerne det. Hun køre lidt i bølger og er lige blevet indlagt igen. Det tager hårdt på alle herhjemme. Jeg er startet på en ny skole og har allerede meget meget fravær. Min lære har fortalt klassen om min situation, og de har taget rigtig godt imod. Plus at jeg er meget usikker og lidt stille efter det der skete med den anden skole – kan jeg stadig godt fungere socialt – det tager bare tid at lukke folk ind. De er rigtig søde, men har bare svært ved at kunne føle mig tilpas i skolen. Jeg bliver rigtig ked af det, når jeg føler at jeg ikke kan være glad for noget som jeg burde?
Jeg føler det svært og stressende i øjeblikket og er bange for at ende i den samme situation som min far og mor – at gå ned med en depression.
Jeg tænker tit på om livet er vært at leve. Og om det overhovedet bliver nemmere. Livet er svært forstår jeg nu.
Jeg har lyst til bare at være væk, ingen til at skulle bekymre mig om, alt sammen bare glemt. Derfor har jeg tænkt med på om det ville være bedst for mig hvis jeg bare forsvandt. Eller om jeg bare skulle være væk i en længere periode….(løbe hjemmefra) har brug for støtte og at vide at jeg ikke er den eneste der har det svært… Ved godt det er ekstremt egoistisk af mig – og jeg undskylder.
M.v.h mig…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev og for din historie, som du har været rigtig dygtig til at fortælle.
Det lyder bestemt ikke som en særlig nem situation, du står i med problemer hos både din mor og hos din far og i skolen (tidligere skole). Jeg kan godt forstå, at du nogle gange ikke kan holde til det, og at du nogle gange kan blive bange for, hvad fremtiden bringer dig. Til gengæld lyder det også som om, du er ret god til at analysere, hvad der foregår. På den måde oplever jeg dig som en rigtig stærk pige, der er i stand til at finde løsninger, når der opstår problemer.
Du har jo skrevet herind. Og det er første skridt på vejen til at finde en løsning på den svære situation, du står i. Rigtig flot!
Det er godt at høre, at din lærer har talt med din klasse om din situation, så sine klassekammerater forstår, hvorfor du fx er stille og ikke altid er så åben, samt hvorfor du har en del fravær. Det er rigtig vigtigt, at omgivelserne forstår én. På den måde behøver du ikke at skulle tænke over, hvad du skal sige, hvis de spørger, hvorfor du har meget fravær fx.
Når man har været udsat for mobning, mentalt eller fysisk, så tager det tid at få tillid til verden igen. Det er en proces, man skal igennem. Og det er helt okay.
Det er selvfølgelig rigtig vigtigt, at man har nogen at tale om det med, så man efterhånden får arbejdet sig ud af utrygheden. Det kan både være jævnaldrende, familie, lærere, en psykolog, en socialrådgiver eller andre.
Jeg tænker, at det ville være godt i netop din situation at få talt med en psykolog; og også med en socialrådgiver, der kan hjælpe dig med at få styr på din hjemmesituation, for sådan som du beskriver det, så står begge dine forældre i omstændigheder, der gør, at de har svært ved at være der for dig og dine søskende i det omfang, I har brug for. Det lyder nemlig heller ikke som om, dine søskende har det særlig godt.
Jeg ved ikke, om du og din familie allerede får hjælp fra kommunen, men hvis I gør, er det vigtigt, at du fortæller din sagsbehandler, hvordan du har det, og hvordan du oplever, at din familie har det - på samme måde, som du har fortalt det her i Brevkassen.
Hvis I ikke allerede får hjælp fra kommunen, så kan du faktisk selv tage initiativ til dette. Det kan du gøre ved at tale med din lærer om dét, du har skrevet herind. Så kan din lærer hjælpe dig med at få kontakt til kommunen. Det vil i første omgang nok gå gennem skolens socialrådgiver, der er ansat på skolen til at hjælpe børn, der fx har det svært derhjemme.
Du kan også kontakte BørneTelefonen på telefon, chat eller sms, så du kan få en snak med en rådgiver, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre. Det er gratis, og du er helt anonym.
Derudover har Børns Vilkår en bisidderordning, hvor du kan få hjælp fra en voksen, som er godt inde i loven og i børns rettigheder. Dette kan du høre nærmere om, hvis du kontakter BørneTelefonen.
Det håber jeg, at du gør, så du kan få den hjælp, du har brug for og krav på.
Jeg vil ønske dig stort held og lykke med det hele.
Mange kærlige tanker og et stort kram fra
BørneTelefonen