Et godt råd

Har desværre fået anskaffet mig meget ulovligt fyrværkeri, og andre ting mine forældre ikke ville være glade for at finde.

Mit spørgsmål er, burde jeg afskaffe mig det?

Bruger det aldrig, men der er en værdi samlet på små 4000kr. Det vil smadre min karriere hvis det blev opdaget.

Burde jeg beholde det, sælge det eller smidde det ud. Eller noget helt fjerde.

Fra drengen der er tvivlsom.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Jeg er så glad for, at du har skrevet til brev til BørneTelefonen. Det er nemlig super vigtigt, at du får afskaffet det ulovlige fyrværkeri, som du har. Det tænker jeg også, at du godt ved.

Jeg fornemmer, at du har det skidt med, at du nu har det her fyrværkeri. At du har skrevet herind fortæller mig også, at du gerne vil ændre på situationen. Det skal du have meget ros for. Det er et rigtig flot og modigt første skridt.

Det kan nemlig være rigtig farligt, at have fyrværkeri der ikke er godkendt eller mærket korrekt. Så er der ingen garanti for, at fyrværkeriet er sikkert. Hvis du opbevarer eller affyrer ulovligt fyrværkeri, risikerer du ikke kun selv at komme til skade, du risikerer også at ramme og påvirke andre.

Det lader til, at du er rigtig bekymret for, hvad der vil ske, hvis du fortæller om det og hvis dine forældre finder ud af det. Det kan jeg godt forstå og den følelse har du nok, fordi du godt ved, at det ikke er helt okay. Den følelse skal du holde fast i, for det viser, at du godt ved hvad der er rigtigt og forkert.

Det er simpelthen så vigtigt, at du får gjort noget ved situationen på en sikker måde. Det bedste du kan gøre i første omgang er, at tale med dine forældre om det. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver nervøs ved tanken. Men jeg tænker, at det er nødvendigt, at du får nogle voksne ind over. Dine forældre kan hjælpe dig med, hvad der er det bedste at gøre.

Måske vil dine forældre blive forskrækkede og skælde ud. Det vil være naturligt, at de bliver bange eller bekymrede. Jeg forestiller mig, at vil blive gode igen og endda glade for, at du har fortalt, at du har ulovligt fyrværkeri og bedt om hjælp til at komme af med det. Forældre vil oftest deres børn det bedste, og jeg er sikker på at dine forældre også vil hjælpe dig.

Du fortæller ikke hvorfor, du har anskaffet dig fyrværkeriet. Men måske vil det være en god idé, at I også får talt lidt om, hvad der har gjort at du har de her ting? Det lyder nemlig som om, at du måske også har overskredet dine egne grænser for, hvad du synes er rigtig og forkert. Hvis det er rigtigt, så tror jeg, at det kan være lettende for dig at tale om.

Du kan også kigge lidt på denne hjemmeside, hvor der er noget info om ulovligt krudt: http://www.ulovligtkrudt.dk/

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til dig, og at du kommer af med det ulovlige fyrværkeri hurtigst muligt. Hvis du har brug for at gennemgå det igen, kan du altid kontakte BørneTelefonen på telefon, chat eller sms.

Mange kærlige hilsner

Fra børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.