Et dilemma med forældrene

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Det føles så svært, når ens nærmeste ikke tror på, hvad man fortæller. Eller når de kalder det ‘fjollet’, når man afslører lidt om, hvordan man tænker og føler.

Det er så godt, at du tager afstand fra den måde, som dine nærmeste taler til dig på. Det er forkert, at du ikke kan tage noget mad uden at blive mødt med spørgsmålet: ‘skal du nu æde igen?’ De kommentarer, du nævner i dit brev, virker grove og føles nedbrydende. Heldigvis ved du godt, at du ret til at blive behandlet med respekt.

At han betaler hjemmets regninger berettiger eller undskylder ikke noget som helst.

Du nævner en episode med politiet og din papfar – jeg bliver nysgerrig. Jeg kan mærke på dit brev, at der nok skal tales mere om den sag: Det er ikke meningen, at det skete kun skal ses fra din papfars perspektiv. Hvis du ringer ind til os på tlf. 116 111, så kan du tale med os om, hvad der skete. Så kan vi sammen få ideer til, hvordan din mor måske kan komme til at forstå dig lidt bedre.

Men det lyder som om, at det er lidt op ad bakke at få din mor til at lytte. Hvad mon det betyder, at din mor har PTSD? (Hvem har du mon talt med det om? Måske har hun selv fortalt om svære opvækstbetingelser eller andet? Uanset hvad: Du har behov for at blive set og hørt uanset hendes uheldige erfaringer med livet.

Mit råd til dig er at kontakte kommunens ‘anonyme rådgivning for unge’ og høre nærmere om, hvordan de kan hjælpe dig. Du kan eventuelt lave et ‘huskepapir’, så du husker alt det, der er væsentligt for dig at fortælle. Nummeret finder du ved at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’.

Du er stadig under 18, så du kan også tale med en bisidder herinde fra, der kan hjælpe dig. Du sætter dagsordenen for, hvad I skal tale om. Læse mere her: Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår

Det kan også være en rigtigt god ting, at åbne sig for en god lærer på efterskolen. Jeg tænker, at du med stor sandsynlighed vil føle det rart at dele dine tanker med en anden end mig: Så får du endnu flere perspektiver på det, du har oplevet. Jo mere åben du er – jo bedre.

Forhåbentlig kan du mærke på mig, at man nemt forstår din tanker og følelser, som du beskriver så fint. Når du er åben – så giver du andre mennesker en chance for at forstå og støtte dig.

Du skriver noget i stil med, at du altid har opført dig OK. Men selv hvis du ind imellem havde lavet noget forkert, så ville hans opførsel stadig være helt uacceptabel. For du (og alle børn og unge) har ret til at lave fejl, ‘ikke at vide’, at skifte holdning og udtrykke følelser  og tanker …. Og desuden er han den voksne, der som din papfar har ansvaret for at sikre netop dig –  hans papdatter –   en tryg og opvækst.

Tag fat i os igen, hvis du får brug for mere hjælp. Du har altid os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.