Brev
Er så træt, og selvmord ligner den eneste løsning.
Okay, så jeg er en pige på 15 år, og jeg har nu døvet med at ville lave selvmord I omkring 2 år. Jeg har prøvet 2 gange, hvor nogle venner har stoppede mig, men jeg har lyst til at prøve igen.
Uanset hvordan jeg kigger på det, har jeg ikke nogen grundt til at leve. Min familie hader mig, dårligt selvværd og er altid træt og det eneste der motivere mig til at komme op om morgnen er min mor der skriger af mig.
Mine venner siger jeg seriøst skulle se en phsykolog, men mine forældre siger det bare er for opmærksomhed. (de ved ikke en gang jeg har prøvet slevmord, og de ville ikke tro mig.)
De nægter at prøve at hjælpe mig overhovedet. Samtidigt har jeg spiseforstyrelser, og kan ikke få mig selv til at spise, fordi det følelse klamt. Alle andre voksne siger også det bare er en tilstand, jeg kun kommer til at have i et par måneder, som de også sagde et par måneder før det.
Der er seriøst ikke nogen som kan hjælpe mig, men jeg ville gerne prøve ikke og lave selvmord, det er bare så svært når man ikke har tiltrækningen til noget i livet, og man heler ikke kan bidrage til verdenen.
Jeg har ingen hobbyer, fritids interasser eller lignende. Jeg står op, går i skole, går i seng. Hver dag.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tusind tak for dit brev, hvor du har været rigtig god til at beskrive hvordan du har det. Det lyder som, om du har nogle rigtige svære tanker og følelser både i forhold til selvmordstanker og til spiseforstyrrelse. Jeg vil prøve, at give dig nogle råd til hvad du kan gøre, så du kan få noget hjælp.
Det er ikke meningen, at du skal gå rundt med selvmordstanker! Jeg bliver rigtig bekymret for dig, når du skriver at du allerede har prøvet at begå selvmord og at du har tanker om at gøre det igen. Du har nogle dejlige venner, som virker til at lytte til dig og passe på dig. Mon der er et par af dine venner, som vil støtte dig i at få talt med en voksen.
Selvom de voksne ikke helt har lyttet til, hvordan du har det - så er det vigtigt at du får fortalt om det. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt for dig, at du finder en voksen, som du tror kan hjælpe dig. Mon du har en i tankerne? Det kunne være en voksen på din skole - din lærer, en pædagog, AKT læreren, skolepsykologen eller en helt anden, måske i din familie. Du kan du vise det brev, du har skrevet til os og måske også mit svar?
Hvis man har en spiseforstyrrelse er det meget svært at slippe alle tankerne og kontrollen omkring mad. Du skriver, at du synes det er føles klamt at spise. Måske føles rart og godt, når du selv kontrollerer hvad du spiser eller hvad du ikke spiser? Mange med en spiseforstyrrelse, kan være bange for at skulle give kontrollen fra sig, derfor kan man have en følelse af, at man ikke vil have hjælp. Det er en del af spiseforstyrrelsen – husk det. Netop derfor går en spiseforstyrrelse ikke bare over - og du skal ikke kæmpe med det alene.
Jeg vil råde dig til at tage til din læge. Lægen vil nok foreslå, at du får nogle samtaler med en psykolog og måske også en diætist. Psykologen vil hjælpe dig med at finde ud af, hvordan spiseforstyrrelsen har udviklet sig, og vil også kunne hjælpe dig med at komme ud af den igen. Diætisten vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er normalt og sundt at spise.
Det kan simpelthen være så svært at gå til lægen, og jeg ved, at sygdommen arbejder meget imod det. Men det er bare så vigtigt, at du er stærk, så du kan få noget hjælp.
Der er selvfølgelig også altid den mulighed, at du kan få rådgivning om spiseforstyrrelse hos: http://www.lmsos.dk/   eller ringe ind til os på 116111.
Der sidder der altid en sød voksen, der er klar til at lytte og snakke med dig, som også kan hjælpe dig videre med hvad du kan gøre.
Mange kram fra BørneTelefonen