Er så ked af det

Hej Børnetelefon.

Jeg hedder M, og skriver her til fordi min mor og far skændes ret meget.

Mig og min mor skændes også meget tit.

Når de skændes føler jeg altid jeg bare står der og kigger på.

Jeg er så ulykkelig, og ønsker bare at være en gid familie igen.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Tak for dit fine brev. Det lyder som om, det er lidt svært for dig lige nu, hvor du oplever, at dine forældre skændes meget. Det kan jeg godt forstå, det er ikke rart, at dem man elsker allermest skændes med hinanden Så hvor er det godt, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få noget hjælp til, hvad du kan gøre.

Det er ikke rart at opleve, når ens forældre skændes. Det er noget, som børn ofte oplever som meget ubehageligt. Jeg ved fra andre, at de har haft en følelse af utryghed, og at de lige som dig også er blevet kede af det. Du oplever også, at dig og din mor skændes, og jeg tænker det må være lidt den samme følelse. Mon det er rigtig forstået? Samtidig har jeg også lyst til fortælle dig, at jeg ved, at det kan føles mere voldsomt for børn end for voksne - både når voksne diskuterer og skændes. Derfor er det rigtig vigtigt, at dine forældre får at vide, hvordan du oplever det.

Jeg synes, det ville være rigtig fint, hvis du kunne skrive et brev til dine forældre, hvor du fortæller dem, hvordan du har det, og at det er svært for dig lige nu. Når der er noget, som fylder så meget, så er det rigtig vigtigt at få talt med nogen om, hvordan du har det.

Det kan godt være svært at skulle tale med sine forældre om svære ting på den måde, derfor kan det måske hjælpe lidt at skrive det ned i et brev først. Det kan både give dig en tryghed, men det kan måske også gøre det lettere for dine forældre at forstå, hvordan du har det. Hvad tænker du mon om det? Måske var det en ide, at vise dem dit brev til os og mit svar? Heri viser du kort og præcist hvilke følelser du går med.

Det kan også være, at der er en sød lærer på din skole, som du tænker kunne være rigtig god at tale med det om. En som du føler dig tryg ved. Måske kan han eller hun hjælpe dig med at få talt med dine forældre, hvis det er svært. Eller måske er der en anden i din familie, som du tænker, det ville være rart at tale med det om først?

Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og anonymt. Der sidder nogle søde rådgivere, som er klar til at give dig endnu mere støtte og råd, hvis du har brug for det.

De kærligste kram fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.