Er mine valgfag dårlige? Hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, hvor du blandt andet fortæller, at dine forældre blev skilt for lidt over 2 år siden. Jeg synes, det er rigtigt godt, at du har valgt at skrive herind.

Når du beskriver, at du flere gange om ugen falder grædende i søvn, at du tidligere har haft depression, som nu er på vej tilbage, men bare værre, fortæller det mig, at der er brug for at blive gjort noget her og nu, for at du kan få det bedre. Jeg vil meget gerne i mit svaret til forsøge at give dig nogle ideer til, hvad du måske kan gøre.

Du fortæller i brevet, at din mor og dine søskende og dig er flyttet i hvert fald 2-3 gange siden skilsmissen. Det lyder som rigtig mange gange. Hver gang I er flyttet, har du måttet sige farvel til dem i skolen og andre, du kendte. De mange flytninger, kan jeg forestille mig, har gjort det rigtig svært for dig at have overskud til at finde nye venner det nye sted. Og oven i det har din tidligere depression gjort, at du har haft endnu mindre energi og overskud. Du skriver, at det med at blive holdt uden for fællesskaber også var et problem før dine forældre gik fra hinanden. Her tænker jeg, at I måske også dengang har flyttet meget, og at det med fællesskaber derfor allerede dengang var svært? Børn og unge, der flytter rigtigt meget, kan til sidst miste lysten til at lære nye venner at kende fordi de ikke ved, hvornår de skal flytte væk igen. Måske har du også haft det sådan?

Du skriver også i brevet, at du aldrig går i skole, og at du er begyndt at drikke og ryge. Her synes jeg, at det er rigtig sejt af dig, at du forsøger at komme med hentydninger til din mor om, at du ikke trives. Det viser mig, at du har modet og viljen til at få ændret din situation, så du får det bedre. At din mor reagerer på dine hentydninger ved at skifte emne, kan meget vel skyldes hendes depression, og at hun føler, at hun har nok at kæmpe med. Her tænker jeg på hendes egen depression, din søsters skizofreni og mulige autisme og din brors tvangstanker og handlinger. Det er også rigtig meget at se til for din mor. Men her tror jeg, at du bliver nødt til at fokusere på, at du også har ret til hjælp. Også du har ret til og behov for, at der bliver taget hånd om dig, og at du bliver hjulpet på rette vej. Det er vigtigt, at der også er nogen, der passer på dig.

I dit brev skriver du, at du er hos din far hver 2. weekend. Efter at have læst dit brev, får jeg det indtryk, at det fungerer bedre for dig, når du er hos din far. Hvis det er sådan, det er, synes jeg ikke, der er noget forkert i, at dig og din søster har aftalt med jeres far, at han skal søge forældremyndigheden over dig og din søster. Du (og sikkert også din søster) har brug for noget stabilitet, hvor I ikke skal fortsætte med at flytte rundt.

Jeg kan forestille mig, at jeres far måske kan tilbyde jer lidt mere stabilitet? Mange børn og unge, hvis forældre er blevet skilt, kan komme til at føle det som om, at de skal vælge mellem deres forældre. Her skal du huske dig selv på, at det er dine forældre og ikke dig, der har valgt skilsmissen. Og jeg tror, det er vigtigt at huske på, at du ikke fravælger din mor. Præcis ligesom du indtil nu selvfølgelig ikke har fravalgt din far. Du vil stadig kunne se din mor. Og måske vil dig og din mor endda få det endnu bedre sammen, når der går lidt tid mellem at I ses?

I dit brev nævner du, at du er bange for, hvordan din mor skal reagere, når hun får brevet, hvor der står, at din far ønskerat få forældremyndigheden over og din søster. Det kan også godt være, at din mor bliver slået lidt ud. Her kan du måske sammen med din søster prøve at fortælle hende det med, at I jo ikke fravælger hende, og at I jo stadig skal ses og være sammen. Du kan fortælle hende, at du ikke har det godt, og at du har brug for, at der bliver taget hånd om dine problemer. Du kan fortælle hende, at hele denne situation også er svær for dig. Og du kan fortælle hende, at du har et håb om, at dig og din mor med tiden vil få det endnu bedre med hinanden.

Alle disse ord og følelser kan sikkert være svært at sige direkte til din mor. Her kan du måske sammen med din søster overveje at skrive et brev til din mor. I brevet her til Brevkassen har du vist mig, at du er ret god til at formulere dig – også om de ting, der er svære. Et brev til din mor kan have nogle fordele. Du og måske din søster kan få sagt alle de ting, I vil sige til jeres mor. Hvis I fx vælger at lægge brevet et sted i hjemmet, hvor jeres mor finder det, når I er hos jeres far, kan jeres mor læse brevet i ro og fred, så får hun også lidt ekstra tid til at overveje sin reaktion.

Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for flere ideer eller hjælp til, hvordan du fx skal skrive et brev til din mor, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Der er gså mulighed for at få rådgivning gennem SMS eller chat, hvis det vil være nemmere for dig. Jeg ønsker dig alt mulig godt i fremtiden.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier