Brev
Er min far ulækker?
Det skal lige siges, at jeg elsker min far overalt på jorden, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad der er normalt og hvad der er ulækkert.
Min far vil gerne ligge i ske, have til at sidde på skødet, og her i dag kyssede han mig i nakken??
Jeg forstår det ikke selv som seksuelt, men mine veninder bliver helt målløse, når jeg nævner det …
Hvad tænker du? Er det almindeligt som 16 årig, eller er der noget, der er skævt?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå, at du er usikker på, hvad som betragtes som normalt og hvad som betragtes som anderledes. Det er ikke noget, man entydigt kan svare på, det handler om mange ting, men jeg tænker, det er et rigtig relevant spørgsmål at stille.
Du skriver, at du elsker din far over alt på jorden, og at du ikke forstår din fars handlinger som noget seksuelt. Det er godt, for dine grænser er vigtige ikke at overskride, både fra jævnaldrende men især når det er fra en voksen. Jeg bliver alligevel lidt i tvivl, om du også syne,s det er rart og naturligt, at din far gerne vil ligge i ske og have at du sidder på hans skød, hvordan har du det egentlig med det?
Når dine veninder bliver målløse over at høre dig fortælle om dine fars ønsker, hvad tror du så grunden er til det? Jeg tænker, at når I taler om dette, taler I så om jeres relationer til jeres forældre generelt, eller er det kun de enkelte episoder, som du nævner? Jeg spørger, fordi handlinger kan være gode at fortælle om i deres helhed, i dit tilfælde ville det være at du f.eks fortalte hvordan jeres liv er i jeres familie i det hele taget, hvordan jeres hverdag ser ud, hvad I laver, med hvem og hvornår og sådan nogle ting. Giver det mening?
Det med at kramme og kysse hinanden og sine børn er meget forskelligt fra familie til familie. I nogle familier kysser og krammer man meget, i andre familier gør man det ikke så meget. Der er ikke noget, der er mere rigtigt end andet, dog er der altid grænserne, man skal huske at respektere hos hinanden, specielt når børn bliver unge opstår der ofte en øget blufærdighed, og den skal naturligvis respekteres. Hvordan er det generelt hos jer, er de voksne i din familie generelt også meget kærlige i forhold til hinanden? Og, har I mon altid været meget tætte hjemme hos jer?
Når du spørger, om jeg synes der er noget skævt i det forhold, din far og du har til hinanden, så vil mit svar være, at hvis ikke der er noget seksuelt i det, og du føler, at det I har sammen er helt okay, så er det hverken skævt eller ulækkert.
Jeg håber, mit svar til dig er brugbart, ellers vil jeg opfordre dig til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, det er ofte nemmere at tale end skrive sammen om sådanne ting.
Kærlig hilsen til dig fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.