Er min far og mor normale?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Dit svar kommer her:

Kære pige på 14 år,

Hvor er jeg glad for, at du skriver til BørneTelefonen, når der er noget du er i tvivl om, eller er ked af det over. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig!

I dit brev fortæller du, at din mor beskylder dig for ting og bagtaler dig. Du fortæller også, at din far har truet dig med at slå alle dine tænder ud. Din far må ikke true dig. Heller ikke selvom han bagefter siger undskyld. Jeg tænker, at det ikke må være så rart hjemme hos dig – for det virker som om, at dine forældre taler meget hårdt. Det er svært at få at vide, at man ikke duer til noget og ikke fatter noget.

Du spørger om det normalt. Og det er det ikke. Det er dine forældres opgave, at du skal have det godt og være tryg derhjemme. Hvis dine forældre har svært ved sørge for det, har du og din familie ret til at få hjælp.

Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du mon har talt med en voksen, om hvad der sker hjemme hos dig. Hvis ikke du har det, synes jeg, at det ville være en rigtig god idé at gøre det. Måske du kan tale med en af dine lærere eller en anden voksen. Mon du har en voksen i tankerne, som du kan tale med?

Hvis du synes, at det er svært, hvad du skal sige, kan du for eksempel starte med at sige: “Jeg har brug for din hjælp til noget, som der sker hjemme hos mig”. Hvad mon du tænker om at sige det?

En anden mulighed for at få hjælp, hvis ikke du har lyst til at tale med en du kender er, at du kan kontakte din kommune. Det er nemlig kommunens opgave at hjælpe børn og familier, der ikke har det godt.

Hvis du gerne vil tage kontakt til kommunen, kan du finde deres telefonummer ved at google det.

Inden du vælger at kontakte din kommune, vil jeg gerne fortælle dig lidt om, hvordan de arbejder. Kommunen arbejder sådan, at de hjælper hele familien. Det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er for lige præcis dig og din familie.

Kommunen bestemmer, hvad der er den bedste hjælp for dig og din familie, ved at tale med dig og dine forældre. – måske din kommune også vælger at tale med andre, der kender til dig og din situation, så de får et godt billede af problemerne.

Efter at have talt med jer alle, beslutter kommunen, hvad den bedste hjælp vil være. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Jeg ved også, at du har ret til at blive hørt og sige din mening. Hvad mon du tænker om alt det jeg skriver her, synes du mon, at det lyder som en god idé?

Måske du er bange for, at tingene bliver værre, når du kontakter kommunen. Det kan for eksempel være, at du er bange for, at dine forældre bliver meget sure, når de får det at vide. Hvis du har det sådan, vil det være en rigtig god idé, hvis du fortæller det til den voksne fra kommunen, så skal de finde en måde at passe på dig, så der ikke sker dig noget.

Du har også den mulighed, at du kan tale med en voksen her fra BørneTelefonen (en bisidder), der kan hjælpe dig på forskellige måder. Se her: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Jeg håber, at du kan bruge det mod, som du har brugt til at kontakte BørneTelefonen til at tale med en voksen omkring dig, eller til at tage kontakt til kommunen. Jeg hepper på dig!

Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf.: 116111, hvis du har spørgsmål eller brug for at snakke.

De kærligste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.