Brev
Er min familie ved at gå i “opløsning”?
Hej, jeg har her det seneste stykke tid følt, at min familie på en måde er ved at gå i opløsning.
Mine forældre er hele tiden oppe og skændes, altså virkelig, det er over 2 måneder siden de har være “rigtige venner”.
Det lyder måske ikke af så meget, for jeg ved godt, at det er normalt, at ens forældre er uvenner, men når de er uvenner så længe ad gangen efterlader det et kæmpe pres på mig, som jeg simpelthen ikke kan holde til.
Jeg føler, at jeg skal gøre rigtig mange ting, fordi de ikke lige orker det and so on. Altså, det er dem, der er forældrene i det her hus, det er dem, der skal få det hele til at hænge sammen, ikke mig.
Som en 15 årig forvirret teenager kan de simpelthen ikke forvente at det er mig der holder huset sammen, og det er bestemt noget jeg synes, at jeg har givet udtryk for.
For et par dage siden brød jeg grædende sammen overfor min mor og fortalte hende, hvordan jeg har det med alt det her, og at jeg godt ville snakke med dem begge to, er der sket mere med det? Nej. Det er helt glemt. Som om det aldrig er sket.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal stille op, jeg føler mig ikke længere “hjemme” i mit hjem, da jeg egentligt helst vil undgå at være nær alt det kaos..
Well, jeg håbede egentligt bare på, at I kunne give mig nogle fifs til, hvad jeg skal gøre, for jeg ved som sagt virkelig ikke, hvad jeg skal stille op.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Jeg kan rigtig godt forstå det er svært, når man føler ens familie er ved at gå i opløsning. Ens forældre er det det trygge sted man kender, og når der er gnidninger påvirkes alle. Også selvom man prøver at ignorere det.
Jeg synes det er stærkt, at du har fortalt din mor hvordan du har det. Men det er super ærgerligt, det ligesom er glemt igen. Tit er det at få tingene sagt til de rette mennesker meget svært. Når man så endelig får det gjort, regner man også med at en forvandling vil ske. Desværre er sker det ikke altid sådan. Og så kan man føle, at man står helt alene. Man kan måske få tanken, at det var fuldstændig ligegyldigt at man sagde det. Men det er jeg ret sikker på det ikke er.
Det er et par dage siden, du talte med din mor. Nogen gange skal der gå lidt tid inden tingene begynder at ske. Din mor har måske brug for lidt tid til at finde ud af hvad hun skal gøre.
En anden mulighed er, at du kan tale med din mor igen. Fortælle hende du er glad for, I fik talt sammen og hvor rart det har været for dig at få det sagt. Prøv at læg vægten på det der var godt ved at få talt sammen. Fortæl også hvordan du håber tingene kan blive fremover. Ved at have et positivt fokus er der større sandsynlighed for, der komme noget godt ud af det. Breve kan også kan være rigtig gode.Der er tid til at skrive og der er tid til at læse det. Måske kan du skrive det samme brev til begge dine forældre. Skriv hvordan du har det og hvad du håber og ønsker. At du har brug for, at I taler sammen på en god måde.
Har du nogle gode venner eller bedsteforældre, du kan tale med. Tale om hvordan du har det og hvordan det føles for dig at være derhjemme? Måske taler du allerede med dine venner. I så fald synes jeg, du skal blive ved med det. Det hjælper tit, når man har andre at dele de svære ting med.
Venlige hilsner Børnetelefonen