Er min familie ved at gå i “opløsning”?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Jeg kan rigtig godt forstå det er svært, når man føler ens familie er ved at gå i opløsning. Ens forældre er det det trygge sted man kender, og når der er gnidninger påvirkes alle. Også selvom man prøver at ignorere det.

Jeg synes det er stærkt, at du har fortalt din mor hvordan du har det. Men det er super ærgerligt, det ligesom er glemt igen. Tit er det at få tingene sagt til de rette mennesker meget svært. Når man så endelig får det gjort, regner man også med at en forvandling vil ske. Desværre er sker det ikke altid sådan. Og så kan man føle, at man står helt alene. Man kan måske få tanken, at det var fuldstændig ligegyldigt at man sagde det. Men det er jeg ret sikker på det ikke er.

Det er et par dage siden, du talte med din mor. Nogen gange skal der gå lidt tid inden tingene begynder at ske. Din mor har måske brug for lidt tid til at finde ud af hvad hun skal gøre.

En anden mulighed er, at du kan tale med din mor igen. Fortælle hende du er glad for, I fik talt sammen og hvor rart det har været for dig at få det sagt. Prøv at læg vægten på det der var godt ved at få talt sammen. Fortæl også hvordan du håber tingene kan blive fremover. Ved at have et positivt fokus er der større sandsynlighed for, der komme noget godt ud af det. Breve kan også kan være rigtig gode.Der er tid til at skrive og der er tid til at læse det. Måske kan du skrive det samme brev til begge dine forældre. Skriv hvordan du har det og hvad du håber og ønsker. At du har brug for, at I taler sammen på en god måde.

Har du nogle gode venner eller bedsteforældre, du kan tale med. Tale om hvordan du har det og hvordan det føles for dig at være derhjemme? Måske taler du allerede med dine venner. I så fald synes jeg, du skal blive ved med det. Det hjælper tit, når man har andre at dele de svære ting med.

Venlige hilsner Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.