Brev
Er lige startet med at cutte
Kære BørneTelefonen
Jeg er lige startet med at cutte.
Normalt har jeg altid syntes det var mærkeligt at cutte… Hvorfor skulle man dog gøre det. Men for 2 dage siden sad jeg på mit værelse og spiste og ligepludselig begyndte jeg bare at køre kniven hen over mit håndled. Jeg endte med at lave et rimeligt dybt cut. Og idag har jeg så cuttet mig med en barber skraber.
Jeg tror jeg cutter mig selv fordi at jeg ikke synes jeg er god nok. Jeg har altid gerne ville imponere mine forældre og prøver at gøre alt rigtigt i skolen og få 12. I sidste uge havde jeg terminsprøver og jeg syntes bare ikke jeg gjorde det godt nok. Jeg fik 10, men det er ikke godt nok for mig mere, fordi det imponere ikke mine forældre. Jeg blev ekstremt ked af det.
Jeg syntes det er forkert at cutte mig selv, men det hjælper. Når jeg gør det, vil jeg gære det igen. Det gør mig glad i et stykke tid… Jeg ved godt at jeg kun bliver glad fordi at, min krop udløser nogle endorfiner som gør mig glad når jeg cutter. Jeg ved også godt at man bliver nød til at cutte mere og mere for at udløse tilstrækkeligt med endorfiner, og at man tit bliver mere ked af det. Derfor ønsker jeg ikke at cutte, men jeg kan ikke stoppe.
Jeg tør ikke at sige det til min mor og jeg ville høre om der kunne være andre muligheder for at jeg kunne tale med en psykolog eller noget inden jeg fortæller det til min mor. Jeg ved godt hun bliver nød til at få det af vide på et tidspunkt, men føler mig ikke klar lige nu.
Jeg har prøvet at sige til hende at jeg har det svært og føler mig deprimeret, men hun virker lidt ligeglad og siger bare at det er der ikke noget at gøre ved.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Hilsen V
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V
Tak fordi du skriver til os. Når jeg læser dit brev, slår du mig som en person, der er rigtig god til at tænke over de ting, du gør. Du ved både, hvorfor du er begyndt at cutte, hvad det gør ved dig at cutte, og at du gerne vil stoppe igen. Og det er rigtig vigtigt at holde fast i.
Jeg vil give dig helt ret i at din mor skal have det at vide på et tidspunkt. Men det er også fint, hvis du kan mærke, at du ikke er klar endnu. Det er altid super godt at kunne mærke efter i sig selv. På den måde ved du også, hvad du kan arbejde hen imod. Når du skriver, at du ikke er klar, er det så fordi du er nervøs for, hvordan din mor vil reagere? Eller fordi du er i tvivl om, hvordan du skal sige det til hende?
Jeg ved ikke, om du kender til LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade? De har et tilbud om anonym rådgivning, som jeg tænker kunne være rigtig godt for dig. Det kunne måske gøre dig mere klar til at fortælle det til din mor? Du kan læse mere om det her: http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/
I mellemtiden tænker jeg, det er en god idé at prøve at finde ud af, hvordan du måske kan undgå at cutte. For nogle kan det være en form for erstatning, at tage en elastik om armen, hive ud i den og give slip. Det kan også være en idé at tænke over, hvornår man er i situationer, hvor man mindst har lyst til at cutte og prøve at dyrke dem noget mere. Hjælper det f.eks. at gå en lang tur med noget musik i ørerne? Eller måske kan det befri dine tanker at se en god film eller tage et langt bad.
Til sidst vil jeg gerne sige, at jeg under alle omstændigheder synes, at det er en god idé at snakke med nogen om det her. På den måde går du ikke med alt det svære alene. Er der nogen i din omgangskreds, du føler dig tryg ved at snakke med? Måske en lærer, sundhedsplejersken eller en venindes mor?
Du er også velkommen til at ringe her ind på 116111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.