Brev
Er jeg physisk syg?
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 14 år, og har brug for lidt hjælp.
I sommers (2016) fik jeg det pludseligt den følelse af at jeg ikke var ‘inde i mig selv’.
Som om at jeg så mig selv udenfor min egen krop, mens jeg gjorde hverdags ting.
Jeg kan godt styre min egen krop (hvis man kan sige det?) men tit hvis jeg går fra et sted til et andet, tænker jeg tit “hvornår gik jeg herhen?”. Jeg skal også rigtig tit tænke over tingene jeg gør, for det føles lidt som at gå i en drøm konstant, og jeg er ikke altid sikker på at det sker i virkeligheden.
Jeg er blevet meget usikker på mig selv efter det er begyndt, og skal hele tiden have at vide af folk hvad jeg skal gøre eller hvis jeg har gjort en ting så skal de sige om det er godt nok.
Nogle dage er værre end andre, mens nogle tidspunkter på dagen er virkelig slemme.
Jeg har fortalt det til min mor, men hun siger at det nok bare er en fase.
Det er virkelig irriterende for jeg ved snart ikke længere hvordan det er at gå uden den følelse.
Hvad skal jeg gøre??
Håber jeg kunne forklare det okay.
Hilsen den 14 årige pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det lyder som om, at du har tænkt rigtig meget over de ting du oplever, og måden du oplever dem på. Du lyder som en pige, der er god til at mærke efter. Det er en god ting, og det er vigtigt at lytte til.
Hvor er det godt, at du har talt med din mor om det. For det er ikke rart at gå rundt med tanken om, om man er psykisk syg alene.
Du beskriver rigtig fint, hvordan du har det og at du har en følelse af, at du ikke er inde i dig selv. Og det lyder som om, at det påvirker din hverdag og er ubehageligt for dig. Er det rigtigt forstået?
Derfor synes jeg, at du skal tale med din mor igen. Jeg ved, at det kan være svært at sige det en gang til, når man har prøvet. Men det er jo stadig et problem for dig. Måske ville det være nemmere at vise hende brevet her?
Jeg tror, at det ville være en god idé at tale med lægen om det, så hun kan vurdere det. Din mor kan hjælpe dig til at komme til lægen, hvis hun også synes det er en god ide. Du skriver, at det nogle dage og på nogle tidspunkter er værre end andre. Måske kan du tænke over, om der sker noget bestemt, når det er værst? Det kan du også fortælle til lægen.
Du skriver også, at din mor siger, at det nok bare er en fase. Og det kan også godt være. Fx kan man blive usikker på sig selv hvis man er stresset.
Jeg håber, at du snart får det bedre!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen