Brev
Er jeg ligegyldig?
jeg er ikke den bedste til noget.
jeg er ikke speciel god i skolen eller meget social.
jeg har mange proplemer på engang og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
det er svært at forklare. men først og fremmest er jeg lige stoppet til en sport jeg havde gået til i mere end 2 år.
min mor blev meget sur da hun hørte det. jeg tror hun havde forventet at jeg elskede det og ville blive den bedste.
i klassen er jeg ikke noget speciel, alle i min klasse har en speciel evne, undtagen mig jeg er ikke god til noget. medmindre at være socialt akavet er en evne.
jeg føler bare at hvis jeg ikke var tilstede, ville alle være ligeglade
jeg ved godt at jeg måske tar det lidt tungt, men jeg har haft det sådan i mange år.
er jeg ligegyldig?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Du er vigtig! Det er alle mennesker - men nogle gange kan følelsen af at være ligegyldig dukke op, og det er hårdt. Derfor er det rigtig godt, at du skriver til Brevkassen. Nu får du fortalt, hvor svært du har haft det i mange år. Og det gør du godt!
Når jeg læser dit brev, får jeg et klart billede af, hvordan du har det. Så du er i hvert fald god til at skrive om dine problemer. Det er ikke alle, der kan det.
Du skriver, at du holdt op med en sport, og det blev din mor ked af. Det er ikke rart at skuffe sin mor, men jeg synes, det er godt, at du selv har taget en beslutning alligevel. Det er dit liv, og det er dig, der ved, om du ønsker at fortsætte. Da du skrev brevet, kunne du ikke finde noget, du er god til. Men det kræver faktisk mod at tage en beslutning, som du ved, din mor bliver skuffet over.
Jeg ved ikke, om du nogensinde har fortalt andre om dig selv? Andre børn, der har det som dig, har fortalt mig, at de aldrig før har turdet fortælle om deres følelse af at være ligegyldige. Det skal der nemlig også mod til.
Og det mod fandt du, da du skrev dit brev. Det kan være starten på, at du får det bedre.
Jeg vil foreslå, at du fortsætter ad den vej. Måske kunne dit næste skridt være, at du viser dit brev til en lærer, du har tillid til? Hvis du har en lærer, som du synes er god til at lytte til eleverne, vil det være et godt valg.
Det kunne også være en anden voksen, f.eks. fra din familie eller en ven af familien. Måske endda din mor?
Hvis du tænker, at det bliver rigtig svært, kunne du måske øve dig og ringe til BørneTelefonen. Vi er vant til at tale med børn om deres tanker og følelser. Og vi er også vant til at tale med børn, der føler sig overset og ensomme.
Du kunne også ringe til den anonyme rådgivning Headspace. Gennem dem kan du også få kontakt til andre unge, der har det ligesom dig – du er nemlig ikke alene. Der findes mødesteder for ensomme unge over hele landet. Måske ville du på et tidspunkt få lyst til at lære andre unge i samme situation at kende og blive en del af et fællesskab. Læs mere på http://www.headspace.dk/temaer/ensomhed
Mange gode tanker fra BørneTelefonen