Er jeg ligegyldig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige pige.

Godt at du skriver til os, vi vil meget gerne lytte til dig.

Vi får ofte breve der minder om dine, så du skal vide, at du ikke er alene.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af den måde dine forældre møder dig på, men samtidig synes jeg det er helt fantastisk at høre, hvilket dejligt humør du har. Prøv og du kan holde fast i det, uanset hvordan andre mennesker møder dig, for kan gavne dig resten af livet.

Det er ikke en rar følelse, når man ikke føler sig set eller hørt. Det er der ingen mennesker der bryder sig om.

Har du fortalt dine forældre, hvordan du oplever at de møder dig? Jeg tænker nemlig, at det er rigtig vigtigt, at de ved at det giver dig følelsen af, at du ligeså godt ikke behøvede at være her.

Når man har det sådan, skal man have hjælp. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver herind. Jeg vil gerne dele nogle ideer med dig, som kan hjælpe både dig og din familie, så jeres hjem bliver rart at være i.

Er det en mulighed, at du indkalder begge dine forældre til en fælles snak? Du kan for eksempel aftale en dag og et tidspunkt og så fortælle dine forældre, at der har du brug for at tale med dem om et emne, som du har det svært med.

Hvis du tænker at det kunne være en hjælp, kan du jo også inviterer din søster med, så det bliver et familiemøde.

Mange forældre er stressede og de kan også have der egne problemer, derfor er det stadigvæk ikke i orden, at de ikke lytter til dig, giver dig opmærksomhed eller snakker med dig.

Det lyder som om at du er den der spreder glæde og godt humør i familien, så må det også være svært at blive mødt med ligegyldighed og stilhed. Der er en stor kontrast i de 2 forskellige udgangs punkter og det kan godt gøre ondt.

Det må også være  svært for dig hele tiden at holde humøret oppe, både hos dig selv og hos din familie.

Du kan også vælge at vise dine forældre dette her brev. Så kan de måske bedre forstå hvor ked af situationen du er.

Hvis det ikke lykkes dig, at få dine forældre i tale, vil jeg anbefale dig, at snakke med et andet menneske, du er tæt på. Det kunne være din mormor/ farmor/ bedstefar, moster eller en lærer på skolen. Sæt dem ind i situationen og få dem til at hjælpe dig med at få dine forældre i tale.

Hvis du synes det er svært kan du også ringe til os på 116111. En rådgiver kan fortælle mere om, hvordan BørneTelefonen hjælper når noget er for svært at klare alene. Vi har fx det, som kaldes en bisidder, der kan hjælpe dig med at få sat ord på de ting, der er svære, og få hjælp gennem kommunen. Du kan læse mere om det her.

Selvom jeg godt forstår, at du kan føle dig ligegyldig, så er det vigtigt, at du bliver ved med fortælle om alle dine gode oplevelser. Jeg tror på, at der er mange andre omkring dig, der gerne vil høre om din begejstring og glæde ved alle de gode ting du oplever.  Derfor er det også vigtigt at du bevarer dit gode humør og din lyst til at fortælle om dine oplevelser og om hvordan du har det.

Jeg håber at dette svar kan hjælpe dig.

Stort knus fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.