Er jeg en dårlig datter?

Hej Børnetelefonen!

Jeg er en pige på 14 år og føler mig rigtig ked af det lige for tiden. (Mine forældre er ikke skilt!)

Nogle gange er jeg i super godt humør og griner og er glad, men i den sidste tid har jeg nogle gange grædt rigtig meget og har været meget ked af det. Nogle gange er jeg bare ked af det og jeg kan ikke forklare det til mine forældre, også bliver de sure på mig.

Det er også nogle gange at jeg har været ked af det og har ikke ville sige hvad det er der er i vejen fordi jeg enden ikke kan forklare det eller har lyst til at gøre dem kede af det. Jeg ved godt at der er noget der hedder humørsvingninger, men jeg synes bare at det er rigtig ubehageligt..

Min mor har stress og jeg vil ikke være skyld i at hun begynder at græde da hun bliver lettere påvirket. I dag havde jeg været inde og spørge om hun kunne hjælpe mig med nogle lektier, men hun lød rigtig træt da hun så sagde ja til at hjælpe mig.

Jeg tænkte virkelig at det ville ende med at vi ville skændes eller at jeg ville græde. Så jeg slog bare tanken ind om at det ikke ville gå godt også skete det jo så.

Jeg gik ind på mit værelse og græd og skrev et meget langt stykke ned om at jeg var dum, grim og en modbydelig tøs. Nogle gange slår jeg også mig selv fordi jeg synes at jeg fortjener det… Min mor og far ved det ikke og det er heller ikke noget jeg er stolt af.

Min mor kom så ind og skældte mig ud over at jeg bare havde siddet og trukket på skuldrene da hun spurgte mig om noget og prøvede at hjælpe mig med mine lektier. Så begyndte jeg at græde endnu mere også sagde hun: “Det er jo lige meget hvad jeg gør, også er det forkert?” og det var slet ikke min mening at hun skulle tænke det sådan.

Jeg gjorde min mor ked af det og det havde jeg slet ikke lyst til. Vi er blevet nogenlunde gode venner igen, men jeg har det så dårligt over det.

Min mor siger at jeg tit lader hele verden gå i mod mig, men det er slet ikke fordi at jeg med vilje spiller offer. Jeg føler virkelig bare nogen gange at alt hvad jeg gør er forkert.

Du må meget undskylde hvis alt det her er noget rod, men jeg har bare prøvet så godt jeg nu kan at forklare min situation. Jeg har aldrig ville såre min mor eller nogen andre med vilje.

Hvad sker der med mig?

Hvad kan jeg gøre for at det ikke sker igen?

Er jeg deprimeret?

Knus, I

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mine tanker efter at have læst dit brev, er, at du hverken er deprimeret eller en dårlig datter. Du lyder tværtimod som en meget omsorgsfuld og empatisk datter. For du tænker meget på, hvordan din mor har det. Og du vil helst ikke gøre dine forældre kede af det eller bekymrede.

Du lyder også som en helt almindelig teenager – hvor følelserne nogle gange kan være meget stærke. Det er helt normalt i din alder engang imellem at blive ked af det – også uden at vide hvorfor. Og det er også helt normalt at skændes med sine forældre. Det gør alle teenagere vist!

Samtidig tænker jeg dog, at noget af din tristhed måske også skyldes, at du er bekymret for din mor? Mon I har snakket sammen i familien om, hvad det vil sige, at din mor har fået stress? Du skriver, at dine forældre ikke er skilt. Derfor har din mor din far at søge hjælp hos! Det betyder, at du skal være den teenager og den datter, du er. Du skal ikke tage hjælperrollen på dig og være den voksne over for din mor. Giver det mening?

Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt, at du ikke går rundt og tænker, at du skal passe på hende. Og på den måde måske kommer til at være alt for opmærksom på, om du tager nok hensyn. At din mor har stress og lettere bliver påvirket end før, betyder nemlig ikke, at du skal skjule dine følelser. Og det kan jeg godt blive bekymret for, om du gør, når du skriver, at du nogen gange slår dig selv.

Du spørger, hvad du kan gøre for, at det ikke sker igen. Og jeg tænker, at du spørger, hvordan du skal undgå at komme til at gøre din mor ked af det igen? Til det vil jeg sige, at det er helt umuligt ikke at komme til at gå skævt af hinanden i en familie. Vi kommer til at gøre hinanden ked af det engang imellem. Og særligt i teenageårene kommer man tit til at skændes med sine forældre – eller vrisse af dem eller afvise dem eller blive frustreret på dem. Det er en del af den frigørelsesproces, man gennemgår som ung. Det kan være hårdt for både barn og forældre. Men det er en vigtig proces.

Mit råd til dig er derfor, at du får talt med dine forældre om dine tanker om at være en dårlig datter. Du kan også fortælle dem, hvordan det føles at være en teenagepige på 14 år i jeres familie lige nu. Dine forældre kan måske godt huske, hvor hårdt det var, at være teenager.

Det er også vigtigt, at du får fortalt, at du nogen gange slår dig selv – så du kan finde en anden måde, at håndtere dine følelser på. På hjemmesiden http://www.lmsos.dk/ kan du og dine forældre måske sammen læse om den hjælp, man kan få. Hvis det er svært at tale med dine forældre om det, kan du overveje at tale med din lærer? Eller sundhedsplejersken på skolen. Du er også altid velkommen til at ringe til en børnerådgiver på telefonnummer 116111.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?