Brev
Er han ligeglad med mig?
Hej Børnetelefon!
Jeg er en pige på 15 år, som virkelig har en drøm om at skrive, (forfatter, journalist)
Jeg læser tit op for mine veninder og høre hvad de har og sige.. De synes virkelig jeg skal gå efter det! Det gør mig selvfølgelig glad! – Min mor synes virkelig også jeg kan det!
Men, ja… Min far,… Jeg læste en noget op af en novelle jeg havde skrevet til terminsprøven, og ja, han var så ukoncentreret! Han kiggede på alt muligt andet. Sådan er det altid når det er mig der snakker til ham!
Flere aftner har jeg grædt over det, og jeg har bare den skide følelse at han er ligeglad med mig! Som om han hellere vil mine større brødre end mig! Jeg er hans eneste pige, men han er jo ligeglad med mig! –
Jeg græder virkelig lige nu, det gør mig virkelig ked af det! – Han gør det kun, når det er mig han snakker med! –
Please hjælp mig! – jeg har det virkelig dårligt med mig selv også pt. og jeg får det bare værre hvis han bliver ved sådan!
Hilsen den sønderknuste!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tænk at du allerede nu går målrettet efter, hvad du vil, når du bliver voksen. Det må være rigtig dejligt for dig. Jeg kan godt se, at du er god til at skrive, og det er der heldigvis andre, der også kan. Så hold du bare fast i det.
Jeg forstår godt din bekymring omkring dit forhold til din far. Du gør meget for at blive set af ham, men du oplever, at han kun ser dine større brødre. Det gør selvfølgelig ondt, og umiddelbart tænker du formentlig, at der er noget ved dig, han ikke kan acceptere.
Men jeg tænker, at der muligvis er en anden forklaring på det, som ikke handler om, hvordan du er, men mere handler om, hvordan han er. Måske kan han lettere forholde sig til dine brødre, fordi de er af samme køn, som han, og derfor forstår han dem og deres verden bedre?  Eller måske er der nogle ting, der optager ham f.eks. på hans arbejde, så han ikke har overskud til dig?
Eller måske er der en helt tredje forklaring?
I stedet for at gætte på hvorfor, vil jeg opfordre dig til at betro dig til din mor. Fortæl hende det samme, som du har fortalt mig i dit brev, eller vis hende brevet. Måske har hun selv en forklaring på din fars manglende engagement i dig, og måske vil hun hjælpe dig med at få talt ud med din far.
En mulighed kan også være, at du beder ham om at læse op for dig? Det kan være den første side i historien, og herefter kan du høre om hans mening. Eller måske skal du bruge din styrke og skrive til din far, det kan være et brev til ham eller en lille fortælling som handler om, det du oplever med ham. Jeg tænker, at det vil være fint, at du skriver om din oplevelser omkring din far, men også hvad det er du håber og ønsker fra din far - så han får mulighed for at forstå, at hans mening og anerkendelse er vigtig for dig. Vil det mon være en måde, som vil være hjælpsom?
Jeg tænker også, at du skal lytte til de positive vurderinger du får og gå videre med forfatterdrømmene. Det kan være, at din dansklærer kan give dig gode råd om hvordan du kommer videre? Eller måske kan du kigge efter kurser, workshops, forfatterskoler, gå til bogmesser eller oplæg hvor forfattere læser højt og fortæller mere om deres skriveproces, eller andre muligheder for at få inspiration til at arbejde videre og udvikle forfatteren i dig.
Hvis du gør det, tror jeg, at du vil blive både glad og lettet.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.