Er egentligt bange for min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen når du har brug for hjælp. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.

Hvor er der mange gode grunde til at du gerne vil flytte ud til din far.

Du er rigtig god til at beskrive præcist hvordan du har det. Jeg kan forstå at du bliver meget bange for din mor når hun bliver sur på dig. Det lyder ikke særlig rart at skulle være bange for at gøre noget forkert.

Du er nemlig bange for at din mor vil slå dig hvis du gør noget forkert. Det gør mig bekymret og hvor er det godt du skriver, så du kan få noget hjælp. Din mor gør nemlig mange ting, som slet ikke er i orden. Din mor skal allerhelst sørge for, at du er tryg og har det godt igennem din barndom. Det lyder til at hun har lidt svært ved det lige nu. Det er som om, at hun gør det helt modsatte.

Din mor må aldrig slå dig, og hun må heller ikke råbe af dig, tage fat i dig eller kaste ting efter dig så du bliver bange. Det er slet slet ikke i orden.

Jeg kan sagtens forstå, hvis du føler dig utryg hjemme hos din mor. Når din papfar støtter op om, at din mor behandler dig skidt, ja så bliver det ret voldsomt med 2 voksne mod dig – som kun er et barn. Jeg kan godt forstå du følte dig meget alene i den situation.

Det gør mig glad at høre at du har en søster du kan ringe til. Jeg kan fornemme at hun rigtig gerne vil være der for dig og hjælpe dig.

Jeg kan forstå at din far bor et par timer væk og du går i gymnasium i byen hvor du bor nu med din mor. Hvordan ville det mon være for dig at skulle flytte gymnasium? Det ved jeg nemlig kan være en mulighed, hvis man flytter langt væk.

Jeg synes, at det er vigtigt, at du bor det sted, hvor du føler dig tryg og det er vigtigt, at du lytter til det, du mærker. Hvis du helst vil bo hos din far, er vigtigt at du får det sagt. Du kan starte med at snakke med din far og høre hvad han siger til det – er han okay med det?

Alle skilsmissebørn over 10 år har det, der hedder initiativret. Det betyder, at de kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med forældrene, hvis de ikke har det godt med de aftaler, der er lavet i forbindelse med skilsmissen. Fx hvis de ønsker at bo hos den anden forældre.

Hvis du gerne vil kontakte Statsforvaltningen kan du ringe til Børnenes skilsmissetelefon på 20600550 og snakke med en af deres rådgivere.

Måske er det vigtigt for dig at fortsætte på gymnasiet, i byen hvor du bor. Du har måske gode venner og kender lærerne. Så må du undersøge, om det er muligt at komme i betragtning til kollegieværelse eller anden form for ungdomsbolig i din nuværende kommune.

Måske kan du få en god samtale med din studievejleder på dit gymnasie? Jeg ved fra andre unge, at der kan være hjælp at hente her.

Du har også den mulighed at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om din situation. Så kan rådgiveren her fortælle dig om de muligheder, din kommune har for at hjælpe dig.

Hvis du ikke kan finde nummeret, kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.

Jeg synes, at du er så stærk, at du har skrevet til os. Og jeg håber, at mit svar kan give dig mod på at fortælle tale med din far om at flytte hjem til ham.

Hvis der bliver bøvl med dine forældre, kan du altid tinge til os på 116 111 eller skrive igen. Her sidder voksne klar til at hjælpe dig med hvad du så skal gøre. Det er nemlig sådan at kommunen skal hjælpe dig hvis du er i problemer og ikke er tryg derhjemme – og der kan BørneTelefonen hjælpe dig på vej.

Venlig Hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.