Er det vold?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 13 år,

Du spørger om det er vold, når din mor river dig i håret, niver dig i armen og slår dig i ansigtet. Svaret er et stort og tydeligt: JA

Det er vold, og slet ikke en ok adfærd. Faktisk er det ulovligt.

Det er også vold (verbal vold) når din mor kalder dig ”en modbydelig unge” og andre grimme ting, og når hun siger ting der får dig til at få det dårligt med at være den du er.

Jeg forstår godt, at det kan være let at komme i tvivl når man som du står midt i det. For det kan være svært at forstå at man rent faktisk bliver udsat for vold fra sin mor (eller far).

Nogle børn og unge tror, at der skal være synlige mærker eller fysiske skader før det er vold. Sådan er det ikke.

Når nogen bruger fysisk magt til at skade en anden, så er det vold.

Og når nogen taler grimt, hårdt og nedgørende til et andet menneske, så er det vold.

Desværre er du langt fra den eneste, der bliver udsat for vold hjemme. Og nogen gange bliver volden værre, når man bliver teenager. Bl.a. fordi det kan være svært for nogle forældre, at finde ud af hvordan de skal være forældre, for en teenager.

Det er helt almindeligt og naturligt, at man som ung tit kommer op at skændes med sine forældre.

Uenigheder og skænderier er en del af udviklingen og løsrivelsesprocessen fra at være et barn, til at blive et ungt, selvstændigt menneske, med mod på fremtiden og evner til engang at kunne flytte hjemmefra.

Det kan være en svær tid for både forældrene og børnene. Samtidig er det en meget vigtig og spændende tid.

Men skænderierne og udviklingen skal ikke udvikle sig til hverken fysisk, psykisk eller verbal vold. Vold er aldrig ok. Vold er altid ulovligt.

Det er din mor, der har ansvaret for, at din udvikling og begyndende løsrivelse sker på en måde som er god og sund for dig. Hun har ansvaret for dig, og skal passe på dig. Fordi hun er din mor, og fordi hun er voksen.

Det lyder som om det lige nu, er svært for din mor, at leve op til sit ansvar.

Heldigvis kan du få hjælp. Og din mor kan få hjælp. Der er mange forældre, der har brug for råd og vejledning, fra andre voksne, der har større erfaring med fx teenagere. Tror du din mor vil tage imod råd eller hjælp?

Du er en klog og modig pige: Du har skrevet for at finde ud af, hvordan du kan få det bedre, og fordi du kan mærke, at volden ikke er god for hverken dig, eller dit og din mors forhold. Stærkt gjort!

Jeg håber at du tør bruge dit mod igen, og få hjælp. Hjælp til at få stoppet volden.

Jeg har et par forskellige forslag til, hvordan du kan komme videre herfra:

1) Måske kan du tale med din mor? Ved hun, at det hun gør, er forkert? Men ved ikke hvordan hun ellers skal klare at være forældre til en teenager? Hvad ville der ske, hvis du viste hende dit brev til os og mit svar? Tror du hun ville blive ked af, at situationen er blevet så alvorlig, og søge hjælp til at stoppe volden? Eller ville hun blive vred, og fortsætte sin nuværende adfærd?

2) Måske kan du tale med en voksen i din familie, som så kan tale med din mor, og hjælpe hende med at finde en anden måde at gribe tingene an. Så volden kan stoppe, og din mor og du kan få nogle gode år sammen mens du er teenager?

3) Måske kan du tale med en lærer på din skole? Eller en anden voksen du har tillid til (fx en af dine veninders mor), og bede dem om hjælp til dig – og din mor? Din lærer har pligt til at hjælpe dig, hvis du beder om det. Så kan han/hun hjælpe dig med at kontakte en rådgiver i kommunen, som kan hjælpe dig – og din mor.

4) Måske har du mere lyst til at tale med en der ikke er helt tæt på dig i din hverdag? Så har du måske lyst til at få hjælp af en bisidder fra BørneTelefonen? En bisidder er en voksen som er på din side, og kan hjælpe dig med at få den hjælp du har krav på. Se fx mere her https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen

Jeg ved ikke hvilket af mine forslag du synes lyder bedst? Eller om de alle lyder svære?

Hvis du har lyst, kan du også ringe til os på BørneTelefonen, og få en snak inden du beslutter dig til hvad der skal være dit næste skridt. Så kan du evt. oplyse dit brevnummer, så du ikke behøver fortælle helt forfra.

Jeg håber du hurtigt finder ud af, hvad der er det rette valg for dig. Så du kan blive fri for vold, få en tryg base hjemme hos din mor, og din mor kan få hjælp til at give dig den støtte, omsorg og opbakning, som alle teenagere har brug for fra deres forældre.

Varme tanker til dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)