Er det vold?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 20 år,

Jeg forstår godt, at du har din tvivl om det, som du har været udsat for er vold. Mange af de børn og unge, der skriver herind, er i tvivl om det er vold, de har været udsat for og mange er slet ikke klar over, at det er forbudt at slå børn. Jeg synes dog, at det er vigtigt, at lytte til sin mavefornemmelse, og gør du det, tror jeg ikke, at du er i tvivl om, at det din far har gjort imod dig ikke er okay. Vold er nemlig ikke kun, at give sit barn én på hovedet, men også når din far truer med at slå dig ihjel. Selv i tilfældet med bilen, hvor det kunne lyde som om din far slog i ”affekt”, hvor følelserne måske er løbet lidt af med ham, er det stadig vold og på ingen måde okay – om du så har lavet en ridse i hans firmabil eller ej.

På samme måde er det også en form for vold, psykisk vold, når din mor truer med at hente din far for at gøre dig bange. Ingen af tingene skal du finde dig i. Ud fra det du skriver virker det til, at din mor forsøger, at holde familien sammen, men at give dig skylden for din fars handlinger, er ikke okay. Ingen børn fortjener at blive udsat for vold, hvor besværlige deres forældre end synes deres børn er.

Som jeg ser det har du flere muligheder, du kan:

Stå op for dig selv og fortæl dine forældre, at du ikke vil finde dig i mere vold fra deres side af og fortæl dem at hvis det sker igen, har du tænkt dig at melde det. Fortæl dem evt. at du har været i kontakt med BørneTelefonen og har fået at vide, at du har ret til at leve et liv uden vold. Du er allerede godt på vej, så jeg er sikker på, at du sagtens kan klare det!
Få dit eget sted. Du er 20 år gammel og myndig og fordi du flytter hjemmefra, betyder det ikke at du ikke elsker dine forældre. Du kan måske fortælle dem, at du rent faktisk gør det af kærlighed, fordi du godt ved, at det måske i sidste ende vil ødelægge jeres forhold, hvis du bliver hjemme og volden fortsætter.
Overvej om du måske skal tage kontakt til noget professionel hjælp – du kan tage kontakt til din læge og fortælle om din barndom og dine oplevelsre og blive henvist til en psykolog, som kan hjælpe dig med at komme videre. Selvom volden måske stopper, vil frygten for overgreb formentlig stadig sidde i dig og de ting, som du har været udsat for fylder og som du selv er inde på påvirker dit selvværd, så det er vigtigt at få bearbejdet, så du bedre kan ”slippe” fortiden og tro på du er god nok lige præcis som den du er.

Jeg forstår godt, at det kan være svært at overskue lige nu, og derfor vil jeg også anbefale dig at ringe ind til os på 116 111 eller skrive på vores chat. Du vil være anonym og der vil vi bedre kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilken løsning der passer bedst til dig. Jeg håber virkelig, at du vil overveje det, og ellers vil snakke med en anden om noget af det, som jeg har foreslået i brevet.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)