Er det okay, eller ej?

Kære dig

Jeg er en 14 årig pige som har svært ved at se enden på det hele, jeg har til dagligt mange fritidsaktiviteter som er noget af det eneste som holder mig oppe..

Jeg vil lige starte med at fortælle lidt om min opvækst. Jeg har som helt lille været den forkælede pige, som fik alt hvad hun pegede på for at blive lykkelig.. Jeg har altid været den som har fået store gaver, og fået masser af omsorg og kærlighed.

Tiden gik og jeg blev ældre, jeg kunne godt mærke at det ikke var rart at være kendt som “den forkælede pige” Jeg har altid været heldig med min krop, har udviklet mig som en normal teenager gør, gået i dyre mærkevare. Så hvis der var noget jeg var ked af, var der ingen som havde hverken tid eller lyst til at tale om det, fordi jeg allerede havde alt hvad jeg havde brug for. Men inderst inde havde jeg bare brug for et kram, og få af vide jeg er ligesom alle andre.

Imellem tiden havde jeg det ikke godt derhjemme, jeg blev kaldt til såsom luder, kælling, idiot.. Jeg blev slået, gjordt grin af hver dag.. Men jeg var jo bare den rige pige med LaLa Berlin tørklædet.. Så der var ingen der troede på min situation i hjemmet.. Jeg begyndte at selvskade, og folk mente jeg gjorde det for mere opmærksomhed..

Jeg kom i 7 klasse, var stadig kendt som den rige, og hendes som ingen følelser kunne ha’, hende hvor livet var perfekt. Jeg har også altid klaret mig godt i skolen, fået 12 og 10 i alt. Men i 7 klasse gik jeg ned. Jeg var ikke i stand til at kunne klare det mere, jeg var ikke stærk nok. Jeg faldt meget i karakter, og lavede aldrig mine lektier.

Mine forældre vil gerne have jeg fik gode karakterer, så det hele blev bare værre, jeg begyndte at blive udsat for seksuelle ting i hjemmet.. Og jeg blev tvunget til at gå i g-string, hvilket jeg ikke havde lyst til. Jeg fik ikke selv lov til at bestemme hvilket tøj jeg gik i. Så jeg fik meget nedringet trøjer på, hvor man næsten kunne se alt. Meget korte shorts, hvor man kunne se halvdelen af min numse. Det var ikke rart og jeg følte mig ikke tilpas, men der var ingen som der lyttede.

Mine forældre og jeg blev så indkaldt til et møde på min skole, hvor jeg fik at vide jeg skulle ændre min tøjstil lidt, da det var meget distraherende for drenge i 7 klasse. Mine forældre sagde til mig at det ikke var okay jeg gik i sådan noget tøj, og de sagde og at når jeg gik hjemmefra havde jeg slet ikke sådan noget tøj på. Men jeg prøvede at fortælle det var dem som tvang mig til det.. Igen, ingen lyttede..

Nu er jeg så næsten færdig med 8 klasse, og den dag idag, bliver jeg både udsat for en masse seksuelt og vold.. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med denne situation..

TAK – til dig som har læst dette brev, det sætter jeg meget stor pris på.

Mange knus

Den “forkælede” pige…

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige.

Det lyder til, at du i lang tid har forsøgt at få folk til at lytte til dig uden held. Hvor er det dog bare uretfærdigt. Fordi det ser godt ud på overfladen, behøver det bestemt ikke at være sådan det er under overfladen.

Hvis du er i tvivl, om nogen ville tro på dig, så håber jeg, at mit svar kan vise dig, at jeg tror på dig og gerne vil hjælpe dig. Desværre så kender jeg dig jo bare ikke, så det jeg kan er at lytte og vejlede dig til, hvordan du kan få hjælp så der lyttes til dig og ikke mindst, at du bliver taget seriøst i det du fortæller sker hjemme. Det er jo ingen måder ok - det er faktisk ulovligt, det der sker

Så hvordan skal du gribe det an? Du kan kigge efter en voksen? Er der en voksen i dit netværk som du stoler på, som du føler at du kan sige det her til og vil støtte dig? Fx ved at vise dit brev og mit svar. Det kunne være en på skolen, sundhedsplejersken, lægen eller måske en voksen fra dine fritidsaktiviteter?

Du kan også selv kontakte din kommune, og fortælle hvad du bliver udsat for. Hvis du kigger på din kommunes hjemmeside er der et hovednummer, du kan ringe til og blive sendt videre til fx en sagsbehandler eller børne - og familieafdelingen. Det kan være at tale med en eller at underrette om de ting, der foregår hjemme.

Du har også mulighed for at få hjælp til at tale med kommunen af en voksen fra BørneTelefonen. Vi kalder det for en bisidder, som sikrer dine rettigheder, går med til møder og sørger for at du bliver hørt og støtter dig at få tingene sagt. For at få en bisidder kan du ringe eller skrive ind til os på BørneTelefonen 116111 - det er gratis.

Bisidderen kan også snakke med dig om, hvad der kommer til at ske for dig og for den person som udsætter dig for vold og seksuelt misbrug, hvis du er bekymret for det - og bisidderen står på din side og hjælper dig, så længe du har brug for det. Du kan læse mere om vores bisidder her:

Så der er altså flere muligheder for at få hjælp, og hvis du bestemmer dig for, at du helst vil have, at BørneTelefonen skal hjælpe dig, så får du en bisidder, som hjælper dig med at fortælle alting til dem fra kommunen.

Måske har du lige brug for at tænke over, hvem du skal fortælle det til, men du skal vide, at vi er klar til at hjælpe dig på BørneTelefonen. Du er anonym, når du ringer, og nogle børn vælger at starte med at snakke om det, uden at fortælle, hvem de er, før de beslutter sig for, om de vil have en bisidder.

Det er helt ok bare at ringe og snakke lidt om det hele, og så lægge på igen, hvis det føles for uoverskueligt lige nu. Og hvis du synes, det er lettere at skrive om det, kan du logge på chatten eller sende en SMS til 116111.

Som jeg skrev i starten af dette brev, så tror jeg på dig. Jeg tror på at en rig og tilsyneladende ”forkælet” pige, også oplever slemme ting og også har behov for at blive lyttet til.

Jeg håber derfor at mit brev har givet dig inspiration til hvem du kan henvende  dig til. Jeg håber, at du kan finde modet til at tage endnu et skridt imod at få den hjælp, som du du har ret til og er vigtig at du får.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.