Brev
Er det fordi at mine forældre ikke lytter eller er jeg bare utaknemmelig?
Hej, mine forældre råber nogle gange af mig jeg plejer normalt at gå min vej efter.
Det føles som om at de bare bliver mere og mere sure på fra hver gang. jeg bliver drillet på skolen og ved ikke hvad jeg skal gøre ved fordi at det føles som om igen gider at lytte til mig. Mine forældre har spurgt mig om jeg vil tale med nogen på skolen og hver gang jeg siger ja så bliver det aldrig til noget.
Nogle gange føles det bare som om at jeg er usynlig for resten af verden og jeg kan ikke rigtig udtrykke mine følelser fordi at jeg er bange for at nogen tænker ting om mig på en dårlig måde.
Jeg har skiftet skole men bliver stadigvæk mobbet og drillet, nogle gange føles det bare som om at jeg ikke er noget værd.
jeg har ikke talt med mine forældre om det her.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Her er du i hvert fald ikke usynlig og det er så rent faktisk fordi
du udtrykker dine følelser og skriver dem til mig her i brevkassen.
Du gør dig synlig, DU synes du er noget værd 🙂 og tak for det.
Jeg ved at mange har problemer med at få udtrykt sine
følelser netop fordi de oplever, at de ikke bliver lyttet til.
Desværre. Og du oplever det så også. Av.
Jeg kan sagtens forstå hvis du måske oplever det trist og
ensomt når du ikke bliver lyttet til. Og netop også at man
kan blive usikker på hvad andre så tænker om en.
De siger jo ikke noget.
Og så tænker du om du er utaknemmelig.
Det er ikke utaknemmeligt at bede sine forældre om at lytte
og hjælpe en. Dine forældre har pligt til at sørge for at du
er tryg og har det godt. Ligesom de voksne i skolen har
pligt til at hjælpe dig når du bliver drillet.
Du er så sej og skriver her til brevkassen og beder om hjælp.
Så du vælger at lytte til dig selv og gøre noget. SÅDAN.
Jeg kommer til at tænke på hvem du ellers har du kan dele
dine følelser og tanker med?
En tante, en mormor, en lærer eller en pædagog, en veninde?
Det er ovenikøbet ekstra vigtigt da du skriver,
at du bliver drillet i skolen.
Du skriver at dine forældre synes du skal tale med en på skolen,
og det har du sagt ja tak til, men der sker ikke noget.
Du har naturligvis ret til at blive hørt og du har brug for
hjælp fra voksne på skolen til at få stoppet drillerierne.
Jeg har lavet et link til disse rettigheder nederst i brevet.
Du fandt styrke til at skrive her ind til brevkassen
Den styrke kan du også bruge til at gå til en af lærerne
eller en pædagog og bede om en samtale om at du bliver drillet.
Så vil de kunne indkalde dig og dine forældre til et møde.
Den slags drillerier hedder også mobning.
Og Skolen skal have en antimobbe strategi.
Det betyder at din skole skal have en plan for, hvad
de gør for at undgå mobning.
De voksne på skolen skal sørge for at børnene har det godt
og skal hjælpe med at stoppe mobning, hvis den foregår.
Det er en mere af de mange rettigheder man har som barn.
Jeg skrev at både dine forældre og de voksne i
skolen har pligt til at hjælpe dig med at være tryg
og at du ikke bliver drillet
Og at skole skal have en mobbestrategi.
Jeg laver lige et link til hvor du kan læse noget mere
om disse rettigheder for børn i din situation.
Du kan læse mere om retten til tryghed og have det godt her
Og du kan læse mere om mobbestrategi her
Måske skulle du også vise dine forældre dette brev og svar.
At læse er en anden måde at lytte på.
Jeg ved ikke om du har prøvet det, men jeg tænker
at hvis de nu skulle begynde at råbe, så kan du måske
sige til dem, med stille stemme, at du ikke kan lide at de råber,
og at du har brug for at I kan tale om det.
Du kan også vælge at vise brevet til en anden voksen som du
tænker kunne hjælpe dig med at få lavet et møde.
Det vigtigste er at du fortsætter med at gøre noget godt for dig.
At du gør dig synlig og viser dig selv at du er noget værd.
Jeg kan mærke, gennem det du skriver, at du giver dig selv værdi
og jeg ved at du også vil kunne gøre det
igen når du lige har fundet ud af hvem du ellers vil dele det med.
Du er naturligvis også velkommen til at ringe til børnetelefonen
på telefonnummeret 116111
Her vil du kunne komme til at tale med en hvis du har brug for flere
råd til hvordan du kan få de voksne i din familie eller på din skole
til at lytte til dig og hjælpe dig med at få stoppet drillerierne.
Kærlige hilsner til dig fra BørneTelefonen