Brev
Er det egentlig psykisk vold og hvad skal jeg gøre ved det?
Hej, jeg er en pige på 17.
Mit problem er, at jeg har arvet lidt af min fars temperament samt hans måde hvorpå man næsten aldrig kan forstå at andre kan have en anden holdning end en selv. Så pga. det kommer vi nogle gange op at skændes, og når vi gør så eskalerer det rigtig hurtigt.
Alle kan se at det altid overordnet er hans skyld pga han er den voksne og alligevel er den der ik kan styre sit temperament. Jeg får at vide at jeg også selv er god til at provokere ham, men jeg provokere aldrig bare for at provokere. Det sker altid fordi at han når til det punkt hvor han så siger at han snart bliver rigtig sur, og jeg så fortsætter med at diskutere, fordi han i hvert fald ikke skal bestemme at bare fordi han snart bliver rigtig sur, så skal vi holde vores mund og bare respektere det.
A
ltså NEJ, det er hans problem og ikke mit, så hvis han ikke kan styre sit temperament bare fordi jeg trykker på hans knapper, ja så er det ham der skal arbejde på DET.
Jeg skal også selv arbejde på mit temperemant fordi jeg selv også kan gå helt amok sige grimme ting og låse mig inde på badeværelset, men i den grad at jeg er et “barn” og derfor er det ikke lige så voldsomt.
Hvad skal jeg gøre for at forebygge det? Har vi virkelig begge to i realiteten brug for professionel hjælp? Vi har haft de her diskussioner siden jeg lærte at diskutere og stadig ikke lært af det. Han har endda for et år siden ca. kommet så højt op i feltet at han tog sit vandglas ved bordet og kastede vandet i hovedet på mig. Og flere gange når vi har været på bilferie, især da jeg var yngre, har han truet med at sætte mig af og endda helt holdt ind til siden, hvor min mor så stille ved siden af har sagt: “Ej, (navn) tag det nu roligt, det er noget pjat det der”.
Han undskylder som regel altid, og trækker i land. Men jeg er begyndt at være ligeglad med undskyldningerne, fordi jeg udmærket godt ved, at det kommer til at ske igen.
Bonusinfo:
Min mor har slet ikke så stort et temperament, og holder sig altid så neutral som muligt. Når jeg spørger hvorfor hun ikke griber ind, og om det er fordi hun er bange for ham (meget overdrevent sagt) så siger hun bare at hun vil ikke blande sig og det er jo ikke hendes problem osv osv.
MEN det skal lige siges at min mor og storesøster på 20 også kan komme op i diskussioner med ham hvor de bliver kede af det. Men de stopper bare mens legen er god af hensyn til at de ved at ellers så eskalerer hans temperament.
Og altså jeg er FEMINIST med store bogstaver. Så for det første er jeg ikke bange for min far, og jeg elsker ham rigtig højt skal det lige siges, for han lyder jo som et monster når man bare læser om de her situationer.
Men i hvert fald så derfor at det er mig der altid ender i de voldsomste skænderier med ham er nok pga jeg minder mest om ham og at hvis der er en ting jeg slet ikke kan klare så er det når han råber: “NU SKAL DU STOPPE/PASSE PÅ (indirekte truer mig) FOR JEG KAN MÆRKE AT SNART SÅ BLIVER JEG RIGTIG SUR”. Fordi så vil jeg så meget hellere se ham springe i luften, kaste vand i hovedet på mig eller whatever, END at han får lov til at tro at bare fordi han er den mest maskuline og fysisk stærke så kan han bestemme hvornår diskussionen stopper og så skal alle bare acceptere at okay far han er ved at blive rigtig sur, fair nok så holder vi for i dag. Altså nej hvem tror han, han er.
Håber i kan hjælpe, selvom jeg er forfærdelig dårlig til at holde det kortfattet.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17
Tak for dit brev. Det er helt fint, at dit brev ikke er kortfattet. Der er nemlig mange detaljer, der er vigtige at få med. Jeg vil forsøge at give dig nogle idéer, som du kan overveje. Jeg har mange ting, jeg gerne vil sige til dig og foreslå dig – og derved bliver mit svar måske også lidt langt.
Aller først vil jeg gerne fortælle dig, at du lyder som en pige, der kender sig selv rigtig godt – både dine styrker, men også de ting, du godt kunne arbejde lidt med. Du har et godt øje for din egen rolle i skænderierne med din far og at du også selv kan have et stort temperament. Du ved, hvem du er og hvad du står for. Og du har modet til at stå ved det.
Du har også nogle gode overvejelser omkring, at det er din far, der er den voksne – og at det derfor overordnet er hans ansvar, at jeres skænderier eskalerer. Men ligesom du måske har oplevet, er temperamentet noget, man måske med tiden bliver bedre til at kontrollere – men det er stadig en del af, hvem man er.
Mange tænker måske, at det er en dårlig ting at have et stort temperament. Men det kan også være en god ting. Folk med temperament er ofte mere handlekraftige. De er i bedre kontakt med deres følelser. De er mere opmærksomme på, hvor deres egne grænser går – og de har modet til at sige fra, hvis andre overskrider dem. Temperamentet er en del af personligheden – og derfor ikke noget, man skal ændre. Men for at bruge det på den bedste måde, kan det være en god ting at øve sig i at temperamentet kun skal overtage kontrollen, når man selv ønsker det.
Derfor udvikler man nogle strategier, man benytter sig af, når temperamentet er ved at tage over. Nogle tæller måske til 10 for at få lidt ro på – og nogle trækker sig fra en situation, der ellers måske kunne løbe løbsk. Og nogle gør måske noget helt andet. Er der nogle strategier, der virker for dig, hvis du er i situationer, hvor du ikke har lyst til, at temperamentet skal tage over?
I dit brev kan det lyde som om, at din fars strategi er at forsøge at trække sig fra situationer. Det kan være en fin strategi. For man får lige et overblik for sig selv, hvor man lige kan overveje situationen. På den måde kan man måske undgå, at man kommer til at sige eller gøre noget, der gør andre kede af det.
Du spørger i overskriften i dit brev, om det er psykisk vold. Det kan godt være svært at svare på, men jeg vil gerne give dig et bud. På den ene side kan det godt være psykisk vold, når din fars temperament påvirker familien og gør, at andre er mere forsigtige, når de er omkring ham. Men jeg tror ikke, det er din fars ønske, at hans temperament skal påvirke familien. Måske har han bare brug for en anden måde at kunne fortælle, hvornår han har brug for en pause?
Din far kommer måske til at sige ”stop” på en måde, der kan virke som en indirekte trussel? Og det kan virke som at hans temperament skal bestemme, hvornår diskussionen skal stoppe? Måske kunne man snakke med ham om, at det er i orden at sige ”jeg har lige brug for noget tid for mig selv”?
Så kunne han lige gå for sig selv og tænke det igennem. Og måske kunne han så finde ud af, at du faktisk havde en god pointe, og at han faktisk var enig? På den måde stopper diskussioner ikke, når han er ved at miste temperamentet. De får blot en pause. Er det noget, du vil kunne foreslå din far? Eller måske er det noget, I sammen kan snakke om i jeres familie?
Måske vil du gerne snakke med din far om det her, men er måske bekymret for, at det bliver en snak, hvor enten din far eller dig mister temperamentet? Så kunne du overveje at skrive et brev til ham i stedet? Her kan du nemlig stille og roligt finde de rigtige ord – så du samtidig får fortalt ham, at du elsker ham højt. På den måde kunne et brev måske blive en god start på en god og anderledes snak mellem din far og dig?
Den aftale, familien kan lave omkring din fars temperament, vil så naturligvis gælde jer alle. I vil alle få mulighed for at trække sig fra en situation – og komme tilbage til den senere. Det kan alle nemlig have behov for en gang imellem. Også dem der ikke har et stort temperament. På den måde både tror og håber jeg, at I alle kan få det bedre derhjemme.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer – og at du måske har fået lyst til at overveje nogle af dem. Jeg ønsker jer alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen