Brev
Er det alvorlig?
Hej.
Jeg er en pige på 16 år der er ved at få nok af alt.
Jeg har endelig fået samlet tankerne om mit liv, og jeg syntes at mit liv er svært, så derfor skrev jeg med nogle damer i en gruppe på facebook og der fik jeg svar på at det var alvorligt og at jeg måtte gøre noget ved det. Det handler om min familie og jeg.
Mine forældre er skilt og bor 2 timer væk fra hinanden, hvilket jeg har det fint med. Jeg bor 1 uge hos hver.
Min mor har det svært økonomisk og går også med en masse problemer, som hun deler ud med.
Efter kl 4 hver eneste dag er hun ikke til at snakke med, fordi hun er blevet træt i hovedet, og jeg føler mig ikke tilpas med, at jeg altid får et spydigt svar når jeg snakker med hende når hun er træt.
Jeg snakker ellers godt med hende, men føler mig mest som en byrde for hende, fordi jeg snakker så meget til hende når hun er træt og fx. fordi jeg kræver penge til mit rejsekort.
Vi sidder ALTID foran hver vores skærm og jeg hader at hun aldrig vil lave noget med mig. Jeg har ligt under omsorgsvigt næsten hele mit liv af hende. Hun har også slået mig cirka 3-4 gange da jeg var mindre.
men jeg elsker hende og hun elsker mig og jeg kan ikke undvære hende.
Min far arbejder meget og er også tit træt, men dog er han bedre til at lytte og snakke med mig.
Vi laver mange ting sammen, men skændes/diskuterer ALTID (hver dag) og er jeg er godt sagt, skide træt af at vi kører bare på hinanden.
Min far betaler alt for mig, selvom at jeg “bor” hos min mor og han bliver altid sur/fustreret/ked af det, eller hvad man skal sige over at jeg ber ham om at købe dit og dat, fordi min mor ikke har råd. Jeg vil så gerne have et bedre forhold til min far, men alligevel vil jeg også bare væk fra ham, ligesommed med min mor.
min far slog ud efter mit ansigt sidste uge fordi vi skændes, men trak hånden til sig lige inden han ramte og jeg blev meget skræmt. Jeg glemte det hurtigt igen og vi blev glade igen, men tror jeg gik nærmest i chok, fordi jeg først tænkte rigtigt over det forleden dag og så blev jeg meget ked af det.
jeg elsker også min far højt og han elsker også mig, men kan bare ikke klare mine forældre.
Er det alvorligt og er det vold?
Jeg har ingen venner eller voksne jeg kan snakke med, fordi jeg er bange for at de vil have mig fjernet fra mine forældre. Jeg vil på en måde gerne væk, men på en måde ikke.
Jeg vil ikke væk fra min hund og min far vil gerne give mig en hest, så dem ville jeg ikke kunne undvære.
Lidt om mig:
Jeg er en meget rummelig og jordnær person og det er nok derfor at jeg først reagerer nu.
Jeg kan bedst lide at være i mit eget selskab og er meget tit alene.
Andre ser mig tit som kedelig og uden humor, men det er fordi jeg har brug for mange mdr. til at lukke mig op og få venner ind til mit hjerte. Jeg er bange for at blive svigtet.
Jeg har ingen venner som jeg kan fortælle alt dette til.
Jeg har lyst til at skære i mig selv fysisk, det kilder i armene, men ved at det er dumt og at jeg ikke må.
Jeg skal på efterskole næste år, mon det kan hjælpe mig til at få en pause fra mine forældre?
Hvad skal jeg gøre? Jeg er bange for konsekvenserne hvis nogen ved alt dette. Jeg ville gerne væk, men er bange for at få hjemve
mvh. F
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære F
Hvor er det godt, at du er begyndt at åbne op for, hvad du går og tumler med i dit liv. Du har både henvendt dig til andre på Facebook-gruppen, og nu skriver du til os. Bare det at dele sine tanker og følelser med andre mennesker, kan betyde at man begynder at løse op for problemerne, som ellers bare tårner sig op. Det kræver masser af mod – især når man er en 16-årig pige, som er bange for at blive svigtet af andre. Så klap dig selv på skulderen!
Du stiller to konkrete spørgsmål i dit brev som jeg gerne vil svare på så godt jeg kan.
Er det alvorligt og er det vold, spørger du, angående de episoder du har oplevet med dine forældre. Ja, det er vold når mennesker slår eller truer med at slå på hinanden, og det er rigtig alvorligt når voksne slår på børn, for barnet er jo fysisk meget svagere og 100 % afhængig af deres forældre. Også med hensyn til psykisk omsorg, som kærlighed og tryghed - så vold er altid alvorligt for et barn.
I familier med 1 voksen + 1 barn (det lyder ikke som om, at du har søskende?) er man ekstra sårbare overfor problemer. For der er ingen anden voksen, som forælderen eller barnet kan gå til, og få støtte og hjælp fra. Man har kun hinanden. Og det kan derfor ske, at konfliktniveauet bliver højt, og måske ligefrem ender med vold.
Dine forældre gør deres bedste, fornemmer jeg. Men det lyder på dit brev som om, at de er udmattede meget af tiden. Er det rigtigt?
Når enlige forældre rammes af dårlig økonomi og/eller arbejder for meget, så kan børnene lige præcis opleve at være en byrde, sådan som du beskriver det. Og det er selvfølgelig ikke fair, og jeg kan godt forstå, hvis du bliver rigtig ked af det.
Når du skriver, at det kilder i dine arme for at skære i dem, og at du ingen venner har at tale ordentlig med, så bliver jeg bekymret. Det tyder på, at alle de negative følelser du har, ikke har et sted at blive læsset af – det hober sig bare op indeni, har jeg mon ret i det?
Du spørger hvad du skal gøre, og mit råd er, at du fortæller om dine følelser til nogen. Det kan være, at det føles okay for dig, at tale med din mor eller far om de følelser du har?
Du skriver, at din far er god til at lytte. Kan du tale med ham, om nogen af de ting der står i dit brev? Måske kan du bede om, at han sætter sig ned og bare lytter – tror du, at du kunne det?
Hvis din mor er svær at få kontakt til, så kunne du evt. vise hende dit brev som en begyndelse? Måske en ”god” dag, hvor hun ikke har været på arbejde. Kunne du sige til hende, at du savner hende og gerne vil have, at hun laver noget sammen med dig? Du kan evt. foreslå noget, du godt kan lide at lave med hende.
Det kan også være, at du hellere vil tale med en anden voksen om det først. Måske en lærer eller vejleder på din skole?
Du skriver, at du er bange for at blive fjernet hjemmefra, hvis du fortæller om det. Jeg ved, at rigtig mange børn og unge går og holder på dét der er svært, fordi de tænker, at de bliver fjernet. Men der skal rigtig meget til for, at kommunen fjerner et barn. Så det tror jeg bestemt ikke vil ske.
Men nogle gange, skal familier (både børn og forældre) have hjælp og støtte til, at få det bedre. Og dét kan man tale med kommunen om. At tale med kommunen, er ofte en start til, at få hjælp og støtte i familien. Det kan være, at dine forældre skal have hjælp til, at blive bedre til at passe på dig og dem selv. Kommunen skal lytte til, hvad du/I har behov for og ønsker.
I alle kommuner, kan man henvende sig anonymt, i noget der hedder "åben anonym rådgivning". Her kan du, eller dine forældre, henvende sig og fortælle om dét der er svært. Hvis man har mod på det, kan man herefter fortælle hvem man er, så man kan få noget hjælp.
I nogle kommuner, findes der også en "Ungerådgivning". Her kan du også henvende dig anonym og fortælle om, hvordan du har det. Du kan søge på ungerådgivning + navnet på din kommune, på nettet.
Jeg vil afslutte med at sige til dig, at ja - jeg tror virkelig, at det vil hjælpe dig at komme på efterskole! Både for at få en pause fra skænderier og for at få mulighed for, at komme ud af din skal og få én eller to kammerater, som du kan have det sjovt, rart og fortroligt med. Du har allerede udvist mod og initiativ - tror du, at du kan fortsætte med det, når du er landet på efterskolen?
Du har en alder, hvor venskaber kan komme til at betyde mere og mere. Og det må du ikke snyde dig selv for. Jeg håber, at efterskolen vil give dig gode erfaringer med at turde lukke nogle venner ind i dit hjerte.
Jeg håber mit svar har været brugbart – ellers kan du altid kontakte os igen, også hvis konfliktniveauet derhjemme bliver mere end du kan klare.
De kærligste hilsner, BørneTelefonen