Brev
Er der noget galt med mig?
Jeg er vokset op i et hjem, hvor der aldrig er sagt een ting positivt om sexualitet og kærlighed. Tværtimod har mine forældre sagt ting om, at det ikke er “pænt” og “normalt” for piger/kvinder at have lyst.
De har reageret meget negativt og vredt hvis der var noget om sex, kroppen eller kærlighed i Tv ( Det måtte vi ikke se hjemme hos os).
Jeg har også lært, at andre voksne har samme opfattelse som dem, altså at det er normen. Jeg er helt forvirret nu.
Jeg har fået en kæreste og er flyttet hjemmefra. Men jeg tror ikke min krop er normal.For det er som om, at den går sine egne veje. Det gør mig enormt usikker at opleve en masse nye ting og meget flov!
Jeg sover sammen med min kæreste og det føles meget dejligt! Det kilder i kroppen og der sker alt muligt når vi kysser. Jeg synes det er skamfuldt og flovt! Jeg siger faktisk til ham at det er svært og det forstår han godt.
Han ved godt, at jeg er opdraget til at føle mig flov og forkert omkring sex. Vi rører også ved hinanden over hele kroppen og sover sammen uden tøj på. Er det ok og normalt?
Jeg skammer mig meget over at opføre mig sådan og det er så svært at lade være. Vi har ikke haft rigtig sex men har tilfredsstillet hinanden med hænderne.
Jeg vil gerne spørge, om min krop er normal?
Er det normalt at man gerne vil de her ting?
Er det normalt at gøre sådan med sin kæreste og hvorfor synes andre voksne at det er forkert?
Er det forkert at onanere og er det normalt for piger at give efter for deres sexlyst og onanere alene eller med deres kæreste.
Synes I at jeg kan være min opførsel bekendt?
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år,
Tusind tak for dit brev!
Jeg er glad for, du skriver, for jeg kan kan forstå, at du er meget forvirret. Jeg håber, mit svar hjælper dig.
Det lyder lidt svært at være vokset op i en familie, hvor seksualitet og kærlighed har været emner, man ikke har snakket om – og som ovenikøbet er blevet betragtet som noget skamfuldt og forkert. Det er nærmere få voksne eller unge, som tænker om sex, lyst og kærlighed på samme måde, som jeg forstår dine forældre har gjort.
Måske har du hørt det andre steder, men seksualitet, sexlyst og kærlighed er nogle af de mest naturlige ting – alle føler dem, måske på forskellige måder, og der er derfor slet ikke noget hverken forkert eller skamfuldt i at være forelsket og mærke lyst og have lyst til sex. Faktisk er kærlighed og sex noget af det, der kan udløse de allerstørste lykkefølelser hos os mennesker og helt normalt, også når man elsker hinanden.
Der kan være nogle kulturelle eller traditionelle forhold omkring sådan noget som kærlighed og sex, der gør, at nogle mennesker ser lidt anderledes på de ting. Men langt størstedelen af alle voksne (og unge) i Danmark ser på kærlighed, lyst og sex som noget helt naturligt og normalt.
Det er helt normalt at have lyst til sex og kærlighed – både for piger og drenge. Det er også helt normalt at onanere, også både for piger og drenge, alene og/eller sammen med ens kæreste. Din krop lyder helt sund og normal, så du skal ikke være bange for, at der er noget galt med dig. Det lyder bestemt ikke sådan. Jeg tænker, at du er igang med at opleve dig selv og livet på en måde, du ikke har fået lov til før, og det kan skabe lidt usikkerhed omkring. Det er også normalt, når vi prøver noget nyt.
Jeg synes, det er stærkt af dig, at du har snakket lidt med din kæreste om det hele, og han virker som en forstående og god fyr. Det lyder som om, at I tager det hele i et stille og roligt tempo, og det kan være rigtig godt, når du har haft, og stadig har, lidt blandede følelser omkring de forskellige ting. Det er vigtigt, at du ikke føler dig presset til at gøre noget, du ikke er klar til, og det er måske en god idé, hvis du og din kæreste bliver ved med at være meget åbne over for hinanden omkring, hvad I har lyst til.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig usikker på alle de ting, der sker med din krop og i dit hoved, når du er vokset op i en familie, hvor man har set meget anderledes på tingene. Derfor tænker jeg på, om det ikke kunne være rart for dig at snakke med nogen om, hvad du oplever – og hvilke følelser, der kommer frem hos dig? Måske har du en god veninde, du har mod på at snakke lidt med? Eller måske har du lyst til at kigge lidt på Sexliniens rådgivning lige her: http://www.sexlinien.dk? Der står en masse ting om sex, og siden er henvendt til unge mennesker. Man kan også ringe, skrive eller chatte til Sexlinien, og de er gode til at svare på alle slags spørgsmål vedrørende sex – og ens følelser omkring det.
Du er også meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at snakke lidt mere med os. Vi er vant til at snakke om kærlighed og sex, og vi vil meget gerne tale med dig også, hvis du har lyst.
Det er sejt gået, at du prøver at følge dine lyster lidt, på trods af at du er vokset op med et lidt strengt eller tabu-agtigt forhold til seksualitet. Du lyder meget fornuftig og sund – og du kan sagtens være din opførsel bekendt! Det er helt ok!
De bedste hilsner
BørneTelfonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?