Brev
Er bekymret for min mor
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Kære brevkasse.
Jeg har igennem de sidste par måneder været bekymret for min mor.
Hun startede nyt arbejde som direktør, men da hun har meget at lave kommer hun først hjem omkring kl. 19-20 og kører kl. 5 om morgenen.
Jeg kan mærke at det tager psykisk på hende da hun ofte er meget træt og ked af det.
Men når jeg spørg om jeg kan hjælpe med noget siger hun at jeg ikke kan gøre noget.
Jeg har læst at stress kan lede til forskellige sygdomme og jeg vil ikke miste min mor.
Kærlig hilsen den bekymrede
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret for din mor, når du ser hende være træt og ked af det. Det viser, at du er en omsorgsfuld person, som tænker på hvordan andre har det. Jeg gætter på, at der heller ikke er så meget tid til dig i øjeblikket?
Jobskifte er en stor ting, og det tager meget af ens energi i starten. Der kan være meget nyt at lære og mange nye mennesker. Efter noget tid bliver det ofte bedre.
Det er så fint, at du i denne situation har øje for, om du kan afhjælpe din mor med noget. Det kan være, at din mor siger nej til din hjælp, fordi hun gerne vil passe på dig. Måske kan du prøve at sige til hende igen, at du gerne vil hjælpe med ting derhjemme, mens hun vænner sig til det nye job?
Du kan også sagtens fortælle hende, at du kan se at hun har travlt og du er bekymret for hende. Nogen gange har voksne også brug for at høre, hvordan andre ser dem.
Hvis du bor sammen med din far, kan du også tale med ham om dine bekymringer, og så kan I sammen tale med din mor.
Hvis ikke vil jeg foreslå dig, at sige til din mor, at du har brug for at tale med hende. Find et tidspunkt, hvor I begge har ro til at koncentrere jer. Måske hen over aftensmaden, over opvasken, på tur med hunden osv.
Tænk evt. selv over nogle ting, som du tror ville hjælpe din mor i en periode. Indkøb, madlavning, rengøring, vasketøj osv.
Din mor er heldig, at have en søn som dig, som gerne vil hjælpe til for at få det hele til at fungere.
Jeg vil ønske dig en rigtig god snak med din mor, og håber at finder ud af noget sammen.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen