Er begyndt at udvikle stress p.g.a dårlige forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Tak for dit brev. Det er godt, du har haft overskud til at skrive, for det lyder ikke til at være rart hjemme hos dig lige nu.

Først vil jeg sige tillykke til dig med at du har fået hovedrollen i en musical. Jeg ved, det kan være super svært at komme med i en musical - super sejt!

Jeg kan godt forstå, du føler du bliver stresset af det derhjemme. Det vil alle, der føler sig overvåget, blive.

Det lyder meget voldsomt med dine forældre. Men jeg ved fra andre forældre, at det kan være rigtigt svært, når deres børn bliver teenagere og begynder at løsrive sig og have deres egen mening som noget helt naturligt, så holder forældrene godt fast, fordi de bliver utrygge. Det er selvfølgelig ikke i orden, men det er vigtigt, at begge parter inviterer hinanden ind i deres liv, så man som familie kan bygge trygheden op.

Jeg tænker, at det er vigtigt for dine forældre, at de kender nogle af dine venner, at du fortæller dem om, hvad du går og laver, at du fortæller sandheden altid, også selv om du måske ved at de vil blive sure, men det er en måde, at du står ved dig selv og det er vigtigt.

Jeg ved godt, du skriver, at du ikke kan snakke med dem, men det er meget vigtigt, at dine forældre forstår, hvad det gør ved dig, den måde de er på for, at de kan ændre sig. For det er ikke i orden, at du skal leve på den måde.

Kender du en voksen, som du har tillid til: En lærer på din skole, en fra din familie, en vens mor eller en helt anden, som kan hjælpe dig med at få snakket med dine forældre. Du kan bruge dit brev til os til at snakke ud fra. Det kan være en god støtte, det beskriver godt, hvordan du har det.

Måske er det hele alt for uoverskueligt, så kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, som er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsener fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.