Brev
Er bange for at overgå min bror
Hej BB.
Jeg er bange for at overgå min bror. Jeg ved det lyder dumt og selvoptaget, men det er ikke sådan jeg mener det. Jeg synes ikke selv jeg er bedre end min bror, men, og nu kommer der igen noget der lyder selvoptaget, mine interesser imponere folk. Mine interesser er noget jeg kan vise frem. Jeg spiller ukulele, klaver, kan løse Rubiks cuben osv. Hans talent har altid været noget med computere, og det er ikke rigtig noget man kan vise frem.
Jeg føler mig lidt skyldig hver gang der bliver klappet af mig, og ikke af min bror. Jeg tegnede meget da jeg var mindre, og min bror gjorde også. Han stoppede før mig, og han sagde at han gjorde det fordi der var for meget at leve op til i forhold til mig.
Jeg er bange for at fordi jeg godt kan lide, og har talent for, at opføre ting, at han ikke gør det selv fordi der er for meget at leve op til.
Jeg har det dårligt med det hele.
Håber i kan hjælpe.
Hilsen M.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tak for dit brev. Først vil jeg sige, at dit brev på ingen måde lyder selvoptaget. Faktisk lige modsat. Du lyder som en virkelig opmærksom bror, der tænker meget på ikke at tage al opmærksomheden. Det er meget omsorgsfuld af dig. Men det lyder også lidt hårdt. For så kan du jo ikke bare glæde dig over, at det går dig godt. Og det synes jeg faktisk, at du fortjener at kunne.
Som du selv kommer lidt ind på i brevet, er du og din bror selvfølgelig forskellige. I har forskellige interesser, og I har talent for nogle forskellige ting. Det lyder som om, at I begge går op i og kan lide jeres interesser. Og det vigtigste er, at man godt kan lide at lave de ting, man gør.
Når folk ikke klapper af din bror, er det ikke fordi han er dårligere end dig. Det er blot fordi de ting, du går op i, er nogle, du har valgt at optræde med. Så selvom man sikkert nemt kommer til det, kan man ikke sammenligne din bror og dig med hinanden. For I er hver sin person.
Men selvom du ikke er skyldig i noget, kan du jo desværre godt have skyldfølelse. Og det er på ingen måde en rar følelse. Du tænker også over om din bror måske opgiver nogle interesser, fordi du er bedre til dem end ham. Det kan aldrig være din skyld, hvis han gør det. Men måske kunne det være godt for jer begge to, hvis I fik talt om det? Kunne du fortælle ham, hvad du føler og tænker om det?
Måske er dine forældre allerede opmærksomme på ikke at gøre forskel på jer. Men det kan også være, at du synes, de kommer til at fremhæve dig mere end din bror. Det kunne du derfor overveje at tale med dem om. For selvom alle børn godt kan lide at få ros og opmærksomhed fra sine forældre, så er det ikke rart at være særlig ”udvalgt”. Man kan få følelsen af at skulle leve op til noget. Og man kan komme i det dilemma, at man føler, at man kommer til at skygge for ens søster eller bror. Som du jo så fint beskriver, du gør.
Mon du derfor kunne vise dine forældre dit brev og mit svar? Så de kan være opmærksom på at hjælpe dig. Og give både du og din bror plads og opmærksomhed. Det kunne også være, at du føler, at du skal have hjælp til den snak med dem. Så kunne du overveje om din spillelærer, klasselærer, et familiemedlem eller en vens forældre kunne hjælpe dig.
Det er tydeligt, at din bror betyder meget for dig. Derfor håber jeg, at du får talt med både ham og dine forældre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen