Ensomheden tager over

Jeg ved slet ikke, hvor jeg skal begynde.

Jeg er en 18 årige pige, som ikke længere kender sig selv. Jeg har været cutter i fem år, stoppede i 9 klasse, da min kontaktlærer hjalp mig rigtigt meget. Nu er jeg begyndt igen, og jeg ønsker kun at skærer dybere og dybere.

Jeg kan ikke kende mig selv, det er som om, jeg går inde i en bobble hverdag, hvor jeg prøver at komme ud. Det er som om, de ting jeg foretager mig, er ikke nogle jeg foretager mig. Jeg føler, der er en, som har besat min krop, og prøver at få mig længere og længere ned.

Min forældre blev skilt, da jeg gik på efterskole i 9 klasse. Jeg flyttede hjem til min far, da min mor og jeg ikke rigtigt kan sammen. Det var der mange, som ikke kunne forholde sig til, da jeg er vokset op med en voldelig far. Jeg ville så gerne have et far-datter forhold, selvom jeg inderste inde godt vidste, det aldrig ville ske. Han vil aldrig kunne tage det ansvar at være far.

Det stykke tid, jeg havde min adr hos ham, fik jeg hverken penge, tøj eller noget som helst. Alt hvad der hed børnepenge gik til min far. Men hvis jeg så skulle have tøj, var det alligevel mig selv, som skulle sørge for at tjene penge ind, så jeg kunne få købt noget tøj.

Jeg flyttede hjem til min mor lige i starten af sommerferien 2015, hvilket min far ikke var glad for. Jeg havde glædet mig til endelig og have en familie, endelig at kunne komme hjem til en hverdag, som jeg vidste elskede mig. Men der gik ikke længe, før min mor fandt sig i kæresten, som hun nærmeste flyttede hjem til.

Så der stod jeg. Jeg var lige startet i 1g, min mor var flyttet ud, så nu stod jeg med en lejlighed selv og et studie jeg skulle gennemfører, selvom jeg vidste, det ville blive hårdt.

Det tog rigtigt meget på mig, men også på min mor og mit forhold, da jeg prøvede at sige nogle ting til hende. Fx at jeg følte mig svigtet efter hun havde forladt mig og valgt hendes kæreste frem for mig, men hun kunne ikke se det fra min side, så hun blev sur og derfor skændes vi næsten hver evige eneste dag.

Jeg er nu flyttet hjem til min farmor og farfar. Jeg laver ikke en skid, da jeg ikke har overskud til noget overhovedet. Mit selvværd og min selvtillid er helt i bund, hvilket helt klart er en af grundene til jeg altid føler mig trist.

Jeg kan ikke længere se nogle grund til at leve. Jeg kan ikke se, hvad jeg skal gøre godt for verden længere, da jeg altid har fået af vide af min far, at jeg skulle have være en plet på lagnet, men i stedet blev jeg en plet på samfundet.

Jeg ved virkelig ikke længere, hvor dette fører hen. Jeg vil bare snart have en ende, om det så må være med et reb om halsen, det er jeg ligeglad, vil bare gerne snart føle mig fri. Jeg tænker tit på at det psykiske sygehus vil være den eneste mulighed for mig, da jeg ikke har nogle, jeg kan snakke med. Jeg kan hverken snakke med min mor, min far eller nogen andre i familien.

Jeg er en meget lukket person, og derfor kan jeg heller ikke bare gå ned til studievejlederen og snakke med hende. Jeg ville så gerne kunne være åben og fortælle en, hvordan jeg egentlig har det. Men jeg kan ikke. Hver gang jeg prøver, lukker jeg alligevel en bubble omkring mig, og fortæller kun nogle små ting. Det er som om jeg er pinligt berørt over at indrømme, jeg faktisk ikke har det godt.

Det værste er mit studie. Jeg har rigtigt meget fravær. Jeg kæmpe på livet løs for at komme igennem det. Det trækker så meget tænder ud hver evige eneste dag, men jeg ved det er noget, jeg skal igennem.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Mange tak fordi du vil dele din historie med os. Jeg kan læse, du har været gennem mange hårde og uretfærdige ting. Du har oplevet svigt fra dine forældre, som ingen burde opleve. Hvor er det flot, at du gennem de svære tider, stadig har kunnet holde fast i dit studie og stadig kæmper for det. Det viser virkelig, at du har en indre styrke, og at du godt kan komme igennem det her.

Når jeg læser dit brev, bliver jeg bekymret for dig. Nogle gange kan man være så langt nede, at man kommer til at gøre nogle ting, som man ikke ellers ville gøre. Det kan være rigtig svært, at komme ud af, og derfor tænker jeg, det er rigtig vigtigt, du får noget hjælp. Du skriver, at du prøve at komme ud af din bobbel-hverdag. Det viser mig, at du gerne vil have det bedre, og det skal du holde fast i. Jeg tænker, du skal fortælle eller skrive til nogen, hvordan du har det.

Du nævner, at du er stoppet med at cutte én gang før, hvor din kontaktlærer hjalp dig. Er det en mulighed at ringe til din kontaktlærer? Det virker til, at det har været en rigtig god person for dig. Og det virkede sidst, du fik hjælp. Jeg ved, at mange lærere og pædagoger som har været i kontakt med unge, som har brug for deres støtte og hjælp, går og tænker på hvordan det går. Jeg tænker, at din kontaktlærer nok har det på samme måde. Derfor kunne det være en god mulighed for at snakke med din kontaktlærer, som kender dig og det du kæmper med. Det kan være via telefon, sms eller brev/mail, du tager kontakt. På samme måde kan du også kontakte studievejlederen på mail og skrive om, hvordan du har det og det du har brug for støtte til. I mailen kan du også skrive, at du synes det er svært at sige og du har derfor brug for, at det er hende/ham som spørger ind og 'styrer' samtalen. Hvordan vil det være for dig at kontakte kontaktlæreren eller studievejlederen? Eller måske kan du komme i tanke, om en anden voksen, som du kan tale med? Måske en lærer, pædagog eller en helt tredje?

Jeg kommer til at tænke på, hvordan du har det med at bo hos dine bedsteforældre. Er de nogen, du kan snakke med? Jeg ved, det kan være rigtig svært at snakke om tunge ting. For nogle kan det være en hjælp at printe brevet her og svaret ud og vise til den, man ønsker at tale med. Tror du det kunne være noget, der virker for dig?

Jeg ved ikke, om du kender til rådgivningen: www.Selvskade.dk? De har både en chat og en telefon, man kan ringe anonymt til. Der er også mulighed for personlig rådgivning, med rådgivere der ved rigtig meget om at håndtere selvskade og hvor svært det kan være at fortælle om.

Jeg håber, du får fortalt en voksen om de ting du kæmper med, så du kan få støte til at komme igennem det. Du er også meget velkommen hos os på 116111

Kærlige tanker fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.