Ensomhed, overgreb, kærlighed, vægt, selvskade, familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du skriver til os, for jeg kan godt forstå at du har brug for hjælp. Det lyder dejligt for dig, at du har en sød kæreste, som du elsker, men du har nok ret i, at det kan være svært for ham at sætte sig helt ind i, hvordan du har det.

Jeg forstår godt, at du kan føle dig sårbar i forhold til, om han vil blive sammen med dig altid. Det tror jeg, at mange kan genkende. Det er den risiko, som man må leve med, når der er nogen man elsker. Men jeg håber for dig at du med tiden kan føle dig mere tryg, når du forhåbentlig får bearbejdet de overgreb, du har været ude for.
Du fortæller om, at du har været ude for overgreb da du gik i 1.-4. klasse. Du fortæller ikke hvilken form for overgreb det var, men uanset hvad det gik ud på, så er det jo lang tid at gå alene med det, når nogen ikke behandler en godt.

Det at dine forældre valgte, at sige at I bare skulle glemme det, var nok ikke en særlig hjælpsom metode for dig. Din krop og psyke glemte ikke, hvad der er sket, og jeg tænker at det meget vel kan være årsagen til, at du er i problemer i dag.

Jeg vil give dig ret i, at det nok kunne være godt for dig at komme til at tale med en psykolog. Jeg vil foreslå, at du enten går til din læge eller en lærer på efterskolen og fortæller din historie. Du kan evt. vise dem det brev, du har skrevet til os, hvis det er svært for dig at sige det direkte til dem.

Så må de henvise dig videre til en psykolog, det kan de begge gøre. Hvis en lærer eller en læge siger til dine forældre, at du har brug for det, kunne det måske også tænkes, at de vil være med til det? Når de kan tro, at du bare kan glemme ting der gør ondt, er det nok mangel på bedre viden, og forhåbentlig kan de godt ændre mening..? Ellers vil jeg også tro at det er muligt at finde en løsning uden om dem.
Jeg forstår godt, at det må være et pres for dig, at du aldrig føler, at det er godt nok det du gør, selvom du faktisk er en meget dygtig pige med de karakterer du får. Det er ærgeligt, at dine forældre ikke forstår, at de presser dig for meget, men det tænker jeg også at en psykolog kunne hjælpe med at forklare dem. Jeg tænker at dine vægtproblemer og det at du skærer i dig selv, også har med alle de ting som du skal gå med for dig selv, at gøre.

Jeg håber virkelig at du kan komme til en psykolog så du kan få noget hjælp. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 for at tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.