Brev
Ensom
Jeg føler mig meget udenfor i min familie.
Min bror slår mig og kalder mig grimme ting, og når jeg siger det til mine forældre tror de ikke på mig.
Jeg føler mig helt alene
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, du skriver. Vi vil meget gerne hjælpe dig, så du ikke skal føle dig alene.
Der er flere ting, jeg gerne ville spørge dig om for at kunne hjælpe dig endnu bedre. Men jeg kan godt høre, at det er nogle rigtig svære følelser du går med.
Det skal ikke være sådan, at du føler dig alene og udenfor i din familie. Derfor tænker jeg, at der er nødt til at ske noget for, at du kan få det godt igen.
Du kan prøve at tale med dine forældre igen, men jeg tænker også på, at det måske ville være rart for dig at tale med en voksen fra skolen?
Hvis du går og tænker, at det ikke virker at snakke med din mor og far, så kan en anden voksen hjælpe dig med at fortælle dine forældre, hvordan du har det indeni.
Det er ikke okay, at din bror slår dig. Selvom det måske er for sjov for ham, så er det ikke okay, at han slår dig.
Det er rigtig flot, at du har prøvet at tale med dine forældre om det. Hvor er det bare ærgerligt, at de ikke lytter til dig. Måske et brev til dem vil hjælpe. Måske kan du vise dit brev og mit svar?
Det er ikke dig, der gør noget forkert. Du er faktisk rigtig sej og moden - både fordi du prøver at fortælle din mor og far om problemerne, og du er sej fordi du skriver til brevkassen. Du gør mange ting for at stoppe det og få det bedre. Nu er det faktisk dine forældre, der skal hjælpe dig og passe på dig. Så du får det godt i familien.
Jeg er håber på, du kan tage en snak med en voksen fra skolen, som du føler dig tryg ved.
Du må også meget gerne ringe til os på Børnetelefonen. Så kan vi hjælpe dig med at øve, at du snakker med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen