Brev
Ekskluderet
Brevet er anonymiseret af redaktionen
Jeg undskylder på forhånd, da mit brev nok blegner en del ift. andre børn og unger menneskers.
Jeg er en pige, der for et page dage siden fyldte 18 år. Jeg er den yngste i en søskendefolk –  mine søskende er i 20’erne. Jeg har altid følt mig meget ekskluderet fra mine søskende pga. af forskellen i vores alder, både af mine søskende selv, men også mine forældre.
Jeg har før, da jeg var yngre, prøvet at forklare mine forældre, at det gjorde mig ked af det, at blive behandlet så anderledes ift. mine søskende, dog forstår jeg godt nu, at mine forældre selvfølgelig bare tog hensyn til vores aldersforskel, og at jeg også så mig selv som ældre end jeg egentlig var.
Dog er dette vendt tilbage, i en svære grad end før.
Mine forældre gør et stort nummer ud af at omtale mig som lille, ung eller uskyldig. Det føler sig lidt utilpasse når jeg taler om mere “Modne” ting, herunder alkohol, kærester, fremtids-jobs og lignende. De synes også om at lave lidt sjov med at jeg er den yngste, de nyder især at fortælle mig, at jeg er den lille indtil en ny kommer.
Jeg forstår at de kun laver sjov, men det gør mig faktisk meget ked af det og utilpas, da jeg føler en lidt manglende forståelse og respekt fra deres side af, og jeg føler også at de ødelægger de søskende-forhold jeg har prøvet at bygge på med mine søskende, da det ligesom fremhæver vores alderforskel, som nok er det der skiller os mest ad.
Jeg vil være rigtig glad, hvis mine forældre ville acceptere mig som en ung voksen, da jeg også vil føle mig mere tilpas ift. at diskutere sex, uddannelse, alkohol mm. Jeg synes også det kan være svært at være mig selv, når jeg føler mig lidt til grin.
Jeg har prøvet at snakke med dem om det, men det bliver kun mødt med en lidt flabet attitude og vrede, da jeg ikke tror mine forældre anerkender det som noget der faktisk gør mig ked af det. Jeg håber på at i måske kunne hjælpe mig med at tackle konflikten på en ordentlig måde.
Mvh,
Pigen der gerve vil være sig selv.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18 årige
At føle sig ekskluderet fra en stor søskendeflok må være svært. Jeg kan godt forstå, at du reagerer på situationen.
Du åbner op for, at der kan flere årsager til, at du føler afstand til dine søskende. Men du peger især på jeres forældres tale- og væremåde overfor dig som et problem.  Du skriver at ‘…det ligesom fremhæver vores alderforskel, som nok er det, der skiller os mest ad.’
Flere ting kan mindske den afstand, du føler til til dine søskende. Men en samtale med dine forældre, er et godt sted at starte. Hvordan får du gang i en god dialog med dine forældre om emnet?
Måske kan du skrive til dem? Ofte kan det at skrive være en hjælp og støtte for en efterfølgende samtale. I et brev bliver man ikke afbrudt i det, man vil forklare. Man har også tid til at tænke godt over den tekst, man vil have andre skal forstå. I brevet kan du prøve at gentage og uddybe nogle af de betragtninger, du også kommer frem med i dette brev:
-at du godt er klar over, at deres stil og kommentarer ikke er den eneste årsag til, at du føler afstand til dine søskende
-at det ikke sjovt med kommentarer, der ‘gør dig til den lille’ og skaber afstand til dine søskende. Noget er ‘sjovt’, når begge parter kan se det sjove….
-at du ønsker, at de virkeligt forstår, at afstanden til dine søskende er et vigtigt tema for dig (og vel burde være det for hele familien?)
-at du gerne ville kunne tale om sex, uddannelse og alkohol på en naturlig måde – at du har brug for at blive set som en ligeværdig.
Det er ikke sikkert, at dine forældre er klar over, hvordan du egentlig har det i familien. Heller ikke selvom du selv synes, at du har forklaret det mange gange, og at de burde have forstået det.
Nogle forældre kan derudover have svært ved at forstå, at deres børn bliver voksne. Da du er den sidste i børneflokken, rammes du måske hårdest?
Det er vel også vigtigt, at du får talt med dine søskende? Det kan være en god ide at starte med den (eller de) søskende, du føler dig tættest på.
Måske vil du opdage, at dine søskende ser helt anderledes (og indbyrdes forskelligt) på situationen. Måske tænker de, at afstanden først og fremmest skyldes andre ting? Måske føler de slet ikke afstanden på samme måde som dig?
Måske skal der tages nogle initiativer til ting, der kan samle flokken? Hvad kunne I sammen finde på? Måske kunne I også samles uden jeres forældre? Man kan forestille sig mange ting….
Det er godt, når en stor søskendeflok kan holde sammen – for alle kan få brug for den støtte, der kan ligge i at have god kontakt med sine søskende. Som du selv udtrykker, så er det vigtigt, at alle føler sig inkluderet og set som den, de hver især er. Uanset om man er den ældste, yngste eller midt i mellem.
Derfor håber jeg, at du får nogle gode samtaler med dine forældre og søskende.
Du er altid velkommen til at tale mere med os på BørneTelefonen på telefon 116 111. Her kan du måske give lidt flere oplysninger om jeres søskendeforhold og dine søskende. Det kan gøre det nemmere sammen at få endnu flere ideer og forslag til, hvad du konkret kan gøre for at fremme søskendefællesskabet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen