Ekskluderet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18 årige

At føle sig ekskluderet fra en stor søskendeflok må være svært. Jeg kan godt forstå, at du reagerer på situationen.

Du åbner op for, at der kan flere årsager til, at du føler afstand til dine søskende. Men du peger især på jeres forældres tale- og væremåde overfor dig som et problem.  Du skriver at ‘…det ligesom fremhæver vores alderforskel, som nok er det, der skiller os mest ad.’

Flere ting kan mindske den afstand, du føler til til dine søskende. Men en samtale med dine forældre, er et godt sted at starte. Hvordan får du gang i en god dialog med dine forældre om emnet?

Måske kan du skrive til dem? Ofte kan det at skrive være en hjælp og støtte for en efterfølgende samtale. I et brev bliver man ikke afbrudt i det, man vil forklare. Man har også tid til at tænke godt over den tekst, man vil have andre skal forstå. I brevet kan du prøve at gentage og uddybe nogle af de betragtninger, du også kommer frem med i dette brev:

-at du godt er klar over, at deres stil og kommentarer ikke er den eneste årsag til, at du føler afstand til dine søskende

-at det ikke sjovt med kommentarer, der ‘gør dig til den lille’ og skaber afstand til dine søskende. Noget er ‘sjovt’, når begge parter kan se det sjove….

-at du ønsker, at de virkeligt forstår, at afstanden til dine søskende er et vigtigt tema for dig (og vel burde være det for hele familien?)

-at du gerne ville kunne tale om sex, uddannelse og alkohol på en naturlig måde – at du har brug for at blive set som en ligeværdig.

Det er ikke sikkert, at dine forældre er klar over, hvordan du egentlig har det i familien. Heller ikke selvom du selv synes, at du har forklaret det mange gange, og at de burde have forstået det.

Nogle forældre kan derudover have svært ved at forstå, at deres børn bliver voksne. Da du er den sidste i børneflokken, rammes du måske hårdest?

Det er vel også vigtigt, at du får talt med dine søskende? Det kan være en god ide at starte med den (eller de) søskende, du føler dig tættest på.

Måske vil du opdage, at dine søskende ser helt anderledes (og indbyrdes forskelligt) på situationen. Måske tænker de, at afstanden først og fremmest skyldes andre ting? Måske føler de slet ikke afstanden på samme måde som dig?

Måske skal der tages nogle initiativer til ting, der kan samle flokken? Hvad kunne I sammen finde på? Måske kunne I også samles uden jeres forældre? Man kan forestille sig mange ting….

Det er godt, når en stor søskendeflok kan holde sammen – for alle kan få brug for den støtte, der kan ligge i at have god kontakt med sine søskende. Som du selv udtrykker, så er det vigtigt, at alle føler sig inkluderet og set som den, de hver især er. Uanset om man er den ældste, yngste eller midt i mellem.

Derfor håber jeg, at du får nogle gode samtaler med dine forældre og søskende.

Du er altid velkommen til at tale mere med os på BørneTelefonen på telefon 116 111. Her kan du måske give lidt flere oplysninger om jeres søskendeforhold og dine søskende. Det kan gøre det nemmere sammen at få endnu flere ideer og forslag til, hvad du konkret kan gøre for at fremme søskendefællesskabet.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.