Efterskole gæld

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Øv, hvor er det bare ærgerligt. Jeg kan godt forstå, at du både bliver påvirket på en dårlig måde af jeres økonomi og at du også bliver irriteret over, at det betyder du ikke kan komme på efterskole.

Ved dine forældre, at du er sur på dem over, at de ikke har sparet op? Måske har de gjort hvad de kunne for at få pengene til det. Hvis din surhed skal blive mindre kan det måske hjælpe, at du får talt med dem om dine tanker og de kan komme med nogle forklaringer på, hvad de har forsøgt at gøre.

I nogle tilfælde hvor forældre ikke har råd til at betale for deres børns efterskole, kan kommunen støtte ved at betale nogle af udgifterne. Der er regler for, hvem kommunen kan støtte økonomisk, men du kan foreslå dine forældre, at I tager kontakt til kommunen og undersøger, om det er muligt for jer at få støtte.

Jeg bliver nysgerrig efter, hvad det er der gør, at du gerne vil på efterskole? Kan du gøre noget, der får dit næste skoleår til at ligne et efterskoleår, som du gerne vil have det? Du kan fx finde en 10. klasse med en linje der ligner den type af efterskole, som du gerne ville på. Hvis det handler om, at du gerne vil have nye kammerater, så kan du overveje at vælge en 10. klasses skole, hvor du vil møde mange nye kammerater.

Der er også den mulighed, at du taler med studievejlederen på din skole om dine ønsker og hvilke muligheder han eller hun ser. Du kan spørge på skolens kontor, hvordan du kommer i kontakt med studievejlederen, hvis du ikke selv ved det.

Jeg kan rigtig godt forstå, at du er skuffet, når du i så lang tid har ønsket at komme på en bestemt efterskole. Jeg tænker det er vigtigt, at du uanset hvad løsningen bliver, arbejder på at få et godt skoleår næste år.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.