Brev
Efterskole
Kære børnetelefon
Jeg har nu gået på efterskole i 4 måneder og jeg elsker dets virkelig!
Men det er sådan at min far arbejder for et firma hvor han rejser rundt i landet for at arbejde og derfor kun er hjemme weekenderne. Derfor er min mor jo alene hjemme i hverdagene og det gør mig så ked af det!
Jeg føler virkelig at det er min skyld.
Jeg tror egentlig ikke at det et så stort et problem for min mor, men jeg hader bare tanken om at hun er alene. Jeg har et stærkt bånd til min mor, og derfor er det så svært, og jeg savner virkelig at være sammen med hende, selvom jeg elsker efterskolen.
Hvad kan jeg gøre for at jeg stopper med at tænke på det?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du skriver om din bekymring for din mor. Du skriver, at din far rejser meget rundt i landet og derfor er din mor tit alene hjemme i hverdagene. Du skriver også, at du syntes det er din skyld.
Det er dejligt at læse, at du har et stærkt bånd til din mor, og jeg kan forestille mig, at din mor også er glad og stolt over at I har et godt og stærkt bånd imellem jer. Det betyder meget, at man ved, at man har hinanden uanset om man er lige ved siden af hinanden eller om man er væk fra hinanden.
Livet byder hele tiden på valg og ligesom du måske har valgt at gå på efterskole, så har dine forældre valgt at indrette deres arbejdsliv således som det er nu. Det er deres valg, og hvis du spørger dine forældre, har de sandsynligvis valgt denne løsning, fordi det var den bedste løsning. Langt de fleste valg har selvfølgelig både positive og negative sider, men kunne det tænkes, at du kun kender til de negative sider af dette valg (arbejde)? Altså at din far skal være væk fra hjemmet i hverdagene og dermed er din mor alene hjemme. Jeg tænker, at dine forældre har taget nogle valg i deres liv, og det er deres valg. Dine forældre vil tage nye valg engang imellem. Du kan ikke være ansvarlig for deres valg.
Du spørger, hvad du kan gøre for at stoppe med at tænke på din mor og at hun er alene hjemme i hverdagene. Måske vil det give dig lidt ro om tankerne om din mor, hvis du ved lidt mere om hvordan hun har det. Kunne du forestille dig at spørge dine forældre om hvordan de har det med din fars arbejde og din efterskole? Så finder du ud af hvordan de selv arbejder med savnet, både savnet til hinanden og savnet til dig. Måske kunne du snakke med din mor om hendes hverdag. Spørg ind til hvordan hun har det i hverdagen og hvad hun laver, det vil give dig et billede af hvordan din mor har det med at være alene hjemme. Måske har din mor det fint og er sammen med venner i hverdagene eller måske nyder din mor at være alene hjemme og laver sine egne ting. Det kan også være at din mor har det lidt svært med, at både dig og din far er væk fra hjemmet i hverdagene, men så ved du det og I kan måske så lave nogle faste aftaler om at snakkes ved tit.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker til at få snakket med dine forældre, så du kan få lidt mere ro på i din skole. Du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe eller skrive herind til BørneTelefonen på 116 111 hvis du vil snakke med en af vores rådgivere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen