Efterskole

Hej!

Jeg vil rigtig gerne på efterskole, men mine forældre ved et ikke.

Jeg er rigtig nervøs over at fortelle det til dem, fordi jeg ved ikke hvordan de vil reagere. De regner med at jeg skal på gymnasiet og derefter på universitetet, og alt sådan noget kloghedshalløj. Men sagen er den at jeg føler mig ikke rigtig klar til det store pres, de mange lektier, og masser af stres.

Jeg er bare rigtig bange for at de ikke vil forstå mig fordi de har det med at lukke ned og ikke gide at høre på andres meninger, og blive ved med at holde fast i deres egne. Især min mor.

Det er også virkelig irriterende at min bror er så perfekt. Han har aldrig fået andet end 12 i sine matematikafvleveringer på gymnasiet, som han lige er gået ud af med et gennemsnit på 11,4,, og nu er han kommet ind uden problemer på DTU.

Jeg er bare glad hvis jeg 7 i en matematikafvlevering. Det er altså virkelig svært at leve op til det.

Den efterskole jeg har kigget på jeg en der hedder øse efterskole. Det er en kunst, teater og musik efterskole, og jeg elsker at være kreativ. Føler bare at det er det rigtige..

Også fordi at ofte stresser mine forældre mig, så jeg har brug for at komme lidt væk, starte på en frisk, og bare være mig selv blandt andre på min alder.

Nu til sagen.

Jeg har brug for hjælp til, hvordan kan jeg fortelle det til mine forældre uden de bliver sure, mobbede eller går i forvarsmode?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er et meget modent brev, med en masse gode overvejelser du har formulereret. Når jeg læser dit brev igennem, er en af mine tanker, at dine forældre må være stolte af, at have en datter der kan udtrykke sig så godt og velovervejet.Når det er sagt, fornemmer jeg, at det måske ikke er sådan du vurderer, at de ser på dig. Jeg kan tænke mig, at det er vigtigt for dig, at tale med dine forældre uden at du føler, de sammenligner jer to søskende. Måske mener dine forældre ikke, at de sammenligner jer. Alligevel ændre det ikke ved, hvordan du oplever det. Mon dine forældre er klar over det?Du spørger til, hvordan du bedst kan fortælle dem om dine drømme og ønsker for fremtiden. Er det en ide for dig, at bede dem eller bare den ene af dem gå en tur med dig? Nogle gange kan det være lettere at sige noget, imens man går i stedet for at sidde stille sammen.Hvordan mon de vil reagere, hvis du eksempelvis starter med at fortælle dem, at det du vil tale med dem om, er vigtigt for dig, - gør dig nervøs at skulle fortælle, eller er det en mulighed at du fortæller, at det gør dig bekymret, at du ikke ved, hvordan de vil reagerer?Kan det være en ide for dig, at vise dem dit brev herind til sammen med mit svar? Ud fra dit brev ved jeg ikke, hvor langt fra Øse efterskole I bor. Hvis det er en mulighed for jer, er der informationsaften på skolen d. 8.oktober kl. 19.00, kan det være et besøg værd for jer? Hvis det er noget I kan finde på at tage til, er tilmelding nødvendig på 75 29 85 05.Måske er det ikke muligt for jer, at deltage i et sådant møde, men du kan også downloade en brochure om skolen – her:  http://oese.dk/wp-content/uploads/2013/11/Brochure.pdfMed den alder du har nu, er det måske 10. klasse du ønsker at tage på efterskole? Er disse ønsker noget du har talt med din skoles studievejleder om; hvis ikke tænker jeg, det kan være en god ide for dig.Studievejlederen kan også tale med dine forældre, måske er det en ide at I alle er sammen til et møde. Kunne det være en ide tænker du?Måske har du brug for at vende dine udfordringer mere, før du taler med dine forældre. Så er du meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver derinde.Mange Kærlige HilsnerBørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.