Brev
Efterskole!…
Hej…!
Jeg er en pige på 13år som gerne vil på efterskole i 9klasse….. Men der er så det store problem at min mor og far er skildt, så min far vil næsten ingen penge give til det, så min mor skal næsten betale det hele. Men min mor har næsten igen penge…..
Det er frygteligt fordi jeg kan ikke holde ud til at bo hjemme ved min storebror som tror ham ejer det hele hjemme ved min mor.
Min storebror var på efterskole men der hjalp kummunen med at betale. Men jeg er virkelig også bare bange for at min mor og far ikke vil give mig lov til at komme på efterskole for det er virkelig mit alder største ønske og komme på efterskole.. Håber virkelig at i kan hjælpe mig med mit problem….!
Med venlige hilsen V……. 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Mange tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan forstå, at du skriver til os, fordi du gerne vil på efterskole, men at du er i tvivl om, dine forældre kan betale opholdet, og om du får lov til det af dine forældre.
Du skriver, at det er frygteligt, fordi du ikke kan holde ud at bo derhjemme, fordi din storebror "tror han ejer det hele". Det er så fint, at du kæmper for at få et godt og roligt sted at være, selvom du kan se, der er en del forhindringer for dig.
Jeg bliver lidt i tvivl ud fra dit brev, om det primært handler om at komme på efterskole, fordi du har et stort ønske om at komme på efterskole, eller om det faktisk mere handler om, at du har behov for at komme væk hjemmefra?
Hvis det handler om, at du gerne vil på et efterskoleophold, så kan du måske med din mors hjælp gå ind på hjemmesiden www.efterskole.dk, hvor du og din mor kan finde et skema, hvor man kan skrive, hvor meget man tjener, og hvor meget man så ud fra det skal betale for et efterskoleophold.
Ellers kan man også få en socialrådgiver i kommunen til at hjælpe med at beregne, hvor meget man skal betale, og om man i givet fald kan få hjælp til det. Hvis de i kommunen synes, det er vigtigt, at du får et efterskoleophold, kan de godt beslutte, at de kan betale noget af det eller det hele. Hvis dine problemer derhjemme også handler om andre ting, eller du ikke får lov af dine forældre, kan du måske prøve at ringe til BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten eller sende SMS til 116111, hvor vi sammen kan prøve at finde ud af, hvad der vil være allerbedst, og hvem der vil kunne hjælpe dig.
Der er også den mulighed, at du kan få det, man kalder en bisidder, som vil kunne hjælpe dig med at fortælle dem i din kommune, at det er vigtigt for dig at komme hjemmefra. Sådan en bisidder vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, om det bedste er, at du kommer væk hjemmefra, eller om der kunne være en eller anden form for hjælp, som I kunne få derhjemme, så du også har lyst til at være der.Jeg håber, du med hjælp finder lige præcis den løsning, som er allerbedst for dig.Mange hilsner BørneTelefonen