Brev
Efter uheldet har vi ingen penge.
Hej, jeg er en 13 årige pige.
Jeg bor med min mor, far, bror og vores hund. Her fornylig var vi ude og køre og en lastbil kørte ind i os.
Lige siden jeg var helt lille har vi ikke haft så mange penge og det var endelig blevet bedere.
Men Vores forsikring dækker ikke bil skaderne. Så nu står vi og mangler en hel masse penge.
Min mor græder hele tiden. Og begge mine forældre er stresset.
Det gør mig rigtig ked af det at se dem sådan. Jeg vil gerne hjælpe dem men jeg ved ikke hvordan.
Jeg har virkelig ingen ide om hvad jeg kan gøre.
Hver gang jeg prøver at snakke med dem bliver de sure og skubber mig væk.
Jeg håber i kan hjælpe mig..
Kh Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor lyder du bare til at være en rigtig rar og hjælpsom pige.
Uheldet med lastbilen har nok også givet jer en forskrækkelse og I er blevet chokerede. Det er rigtigt ærgerligt, hvis det også betyder, at økonomien derhjemme ikke er så god. Især når det lige gik godt.
Det plejer at være sådan, at hvis lastbilen kører ind i dine forældres bil, er det lastbilens forsikring, der skal dække skaderne på dine forældres bil. Ikke dine forældres forsikringsselskab. Dét må og skal dine forældres forsikringsselskab vejlede dine forældre om.
Måske forsøger dine forældre at fortælle dig, når de bliver sure og skubber dig væk, at du ikke skal føle ansvar for situationen. Det er heller ikke dit ansvar - men det kan føles svært at acceptere, når man har lyst til at hjælpe dem, man holder af. Og måske tager det lidt tid, inden dine forældre er ok med at snakke om det. Men det ville være rart, hvis de lige kunne sige noget rart til dig eller give dig et kram for, at du gerne vil hjælpe.
Måske virker de sure og skubber dig væk fordi de har fået et chok i forbindelse med uheldet. Måske reagerer de på, at det kunne være gået meget værre. Jeg véd det ikke - men måske kan I tale om det? Måske kunne det være godt for jer alle at tale om, hvordan uheldet har påvirket jer hver især. I er forskellige i jeres familie. Derfor kan I også opleve uheldet på forskellig måde. Men, det er vigtigt, at dine forældre også passer på dig og spørger dig om, hvordan du har det....Det håber jeg, at de også gør?
Dine forældre bør kunne få hjælp hos deres forsikring og måske også i banken, hvis de selv skal betale for det med bilen? Måske har de allerede gjort det...
Jeg tænker ikke, du skal føle dig alene med dine tanker. Måske har din bror også nogle tanker, han gerne vil dele med nogen. Måske er det godt, at I taler med hinanden om, hvordan det er for jer at være i jeres familie lige nu.
Jeg tænker, du skal tale med en god voksen, som du kender. Det kan være en voksen i din familie. Eller en anden voksen - måske din klasselærer?
Du har ret til at tale med en andre om, hvordan du har det for tiden. Det er tit sådan, at når man taler med andre om, hvordan man har det, får man plads inde i hovedet til at tænke nye tanker og få idéer til at få det godt igen.
Det kan også være, at du tænker over, om du skal have et fritidsjob, så du selv tjener penge. Det kan måske give dig en god følelse, at du selv har tjent de penge, du bruger. Dét kan du tænke over og det kan du måske tale med dine forældre om.
Jeg håber, at der bliver fundet en god løsning og I får det godt igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen