Brev
Dyrt og billigt tøj
Kære børnetelefonen
jeg spørg meget tit min mor om jeg lige må få penge til det og det især tøj men hun siger for det meste nej
og så begynder jeg tit at græde og blive sur fordi at alle mine veninder tit får tøj
og det er ikke billigt tøj det er MEGET dyrt tøj
hvad gøre jeg
hilsen den triste pige….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg forstår godt, at du kan blive både ked af det og sur, når det virker til, at dine veninder tit får nyt tøj, og du ikke gør. Du spørger, hvad du kan gøre, og jeg vil forsøge at komme med nogle råd.
Du skriver ikke så meget om, hvad det er for noget tøj, og hvorfor det skal være lige dét. Men jeg fornemmer, at dine veninder og jeres venskab betyder meget for dig. Det er meget forståeligt og kan faktisk være svært at lade være med at sammenligne sig – og sit tøj – med sine veninder. Derfor kan jeg godt se, at det ikke er rart, hvis dine veninder går meget op i, at de skal have dyrt tøj, hvis du ikke har eller får penge til det. Derfor vil jeg faktisk foreslå dig, at du snakker med dine veninder om det. Måske de også oplever at få nej fra deres forældre til nyt tøj?
Hvis du og dine veninder bruger tid på at shoppe sammen, kan I måske også gøre det til en ting at lede efter ”det bedste tilbud” eller flotte og retro-ting i genbrugsbutikker.
Du fortæller, at din mor for det meste siger nej til at give dig penge til nyt tøj, mens du oplever, at dine veninder tit får nyt tøj. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der er anderledes, når din mor nogle gange siger ja til nyt tøj. Laver I så aftaler, om at du skal hjælpe til med pligter eller lignende? Hvis ikke, kan det måske være en mulighed?
Hvor mange penge der er til tøj og andre ting vil altid være afhængig af, hvor mange penge ens familie tjener, og hvor mange udgifter ens familien har. Det kan være rigtig forskelligt fra familie til familie! Men det er også forskelligt, hvordan man prioriterer. For nogle – både familier og personer – er det vigtigt at have nyt og dyrt tøj, andre prioriterer et hus, kæledyr, rejser eller andre ting i stedet. Det handler også om, hvilke værdier og holdninger man har i familien. Som voksen er det noget, din mor prioriterer for dig og din familie. Du har ret til at have og sige din mening om det, men det betyder ikke, at du kan bestemme det alene.
Måske du kan prøve at tage en snak med din mor? Du kan også overveje at vise dit brev og mit svar til din mor. Så kan du fortælle, hvorfor det betyder meget for dig, og hun har måske også lyst til at forklare, hvad der er muligt med den økonomi, I har, og hvordan hun prioriterer. Sådan kan I forsøge at komme frem til nogle aftaler eller løsninger sammen.
I din alder får mange også deres første job, så de kan tjene nogle penge til det, de selv har lyst til. Det kan være som avisbud eller ungarbejder. Men du kan måske også undersøge, om du kan tjene lidt småpenge som barnepige eller hundelufter for nogen i nærheden af, hvor du bor. Alt sammen er måske noget, du kan undersøge med din mor, en anden i familien eller en veninde. I kan kigge på internettet, spørge i butikker eller forhøre jer hos nogle af naboerne.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og at du sammen med dine veninder eller din mor komme frem til nogle løsninger, så du ikke skal gå at være ked af det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen