druk og død

hej brevkasse

jeg er en pige på 11 år som går på en skole i rødovre jeg bor ikke i rødovre men tæt på

min far er på druk og min mor er død det er svært jeg bliver passet af min skole lære når jeg skal i skole passer hun ekstra godt på mig får hun ved alt om mig fordi hun ved jeg har det svært

min far har været alkoroliker i snart 7 år så han passer mig ikke han er ikke så meget hjemme kun i weekenderne eller i ferier ellers er han bare på bar eller spille-hal da han ikke var alkoroliger havde vi det fedt sammen vi lavet huler i haven og var i svømmehalen osv. når jeg tænker tilbage til den gang bliver jeg rigtig ked af det og rørt

min mor er død hun blev skudt for 3 år siden det har været håret få det var hende der passet mig når min far var ude og drikke for hun burde være på arbejd men det er virkelig hårdt af bo hos min klasselære jeg synes ikke det er normalt fordi en normal familie har en mor en far og 1-5 søskende jeg har engen af dem jeg har en far jeg ikke vil se og jeg ikke må se og min mor er død

gad godt og være hel normal jeg tænker tit på af gøre selvmord få det er hel vildt hårdt 🙁 *greder* har det svært i skolen nogen gange siger mine klasse kameretter (forældre løs barne sjæl) til mig ;(

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

 Kære pige på 11 årMange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du meget fint skriver, om hvad der er sket og hvordan du har det. Det er flot, at du har mod og overskud til at fortælle os om, de svære ting som er sket i dit liv. Du skriver, at du bor hos din klasselærer – mon din klasselærer så er blevet din plejemor eller plejefar? Du skriver også, at det virkeligt er hårdt at bo hos din klasselærer, mon det er fordi du savner din far og mor, eller er der ikke rart at være? Hvis du har lyst til at tale om hvordan du har det med at bo hos din klasselærer, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og du behøver ikke at fortælle hvem du er – det er helt anonymt, og det er søde rådgivere som tager telefonen. Jeg kan sagtens forstå, at du savner de dejlige ting som du lavede med din far (bygget huler, og være svømmehallen), da han ikke var alkoholiker. Men, jeg kan også godt forstå, at du ikke kan bo hos din far. Når han bruger så meget tid på at drikke alkohol og være på bar eller i spillehal, så kan han ikke også passe ordentligt på dig. Så er det godt, at du har en klasselærer som passer på dig og de gode minder fra da du var lille. Du skriver også, at din mor altid har passet på dig, også når din far var ude at drikke. Det er godt, at din mor kunne passe på dig, når din far drak.Jeg er ked af, at høre at din mor døde for 3 år siden, da hun blev skudt. Det må have været et meget stort chok for dig, og en kæmpe sorg at miste sin mor så pludseligt og voldsomt. Mon du fik sagt farvel til din mor?Har du mon fået talt med nogen om, at du savner din mor? Måske vil det være godt for dig, at tale med din klasselærer om dengang det skete, og at du savner din mor rigtig meget?Det kan være, at du kan lave en bog med billeder af din mor og dig. Måske har du lyst til at skrive et brev, eller et lille digt til din mor. Et brev hvor du fortæller om hvordan du har det, skrive om nogle af de ting du lavede sammen med din mor. Et brev og en bog med billeder kan være en god hjælp, til at få talt om det der er svært. Måske vil din klasselærer hjælpe dig med at lave bogen, måske har du en mormor og morfar som også kan hjælpe dig med at lave bogen? Mon du synes det er en god idé med en mindebog om din mor, at det vil hjælpe dig med at huske din mor? Jeg kender andre børn som har mistet deres mor eller far, og de er glade for deres mindebog, den kigger i bogen når de savner.Du skriver, at du tit tænker på at begå selvmord fordi du synes det er vildt hårdt og du har det svært i skolen. Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt, og det er heller ikke ok at der er nogen som driller dig i skolen. Derfor er det vigtigt, at du fortæller en voksen om hvordan du har det – det kan måske være din klasselærer som du bor hos, eller en pædagog fra skolen eller en sød venindes mor. Hvis du synes det er svært, så kan du også vise vores to breve, og fortælle at du gerne vil have hjælp til at stoppe med at tænke på selvmord. Det er også vigtigt, at de voksne i skolen hjælper jer så I får det godt alle sammen.Jeg håber det bedste for dig, og du er altid velkommen til at skrive igen, og gerne ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111, så er der en sød rådgiver du kan tale med.Bedste ønsker fraBørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.